Olie- en gasbedrijf Shell wil met een wedstrijd voor start-ups de toekomst van mobiliteit veranderen. De vijf finalisten van de Bright Energy Ideas Challenge mochten legden vandaag hun idee voor aan de directie van Shell. De winnaar krijgt 25.000 euro en een lening van 100.000 euro, om de start-up verder uit te bouwen.

Update: Neomatix heeft met hun bandensysteem de Challenge gewonnen, zo maakte Shell dinsdagavond bekend.

Wat is de toekomst van mobiliteit? Het is een brede vraag die op vijftigduizend manieren beantwoord kan worden. Dat blijkt ook uit de vijf deelnemers die vandaag met klamme handjes voor de jury van de Challenge stonden. Hun ideeën varieerden van batterijsystemen in dieseltrucks tot kunstmatige intelligentie die de ideale route voor een wagenpark berekent.

En toch zijn er ook overeenkomsten. Het valt bijvoorbeeld op dat er twee Nederlandse deelnemers zijn die bijna hetzelfde lijken te doen. Trunkrs en Pickthisup willen allebei de 'gewone man/vrouw' gebruiken om pakketjes goedkoper en efficiënter te bezorgen. Er zijn immers acht miljoen auto's in Nederland en regelmatig hebben die een lege achterbak. Vul die met vracht en het vervuilende bezorgbusje is straks niet meer nodig.

Andere deelnemers hebben andere ideeën, maar ze zijn het allemaal over één ding eens: de concurrentie in de transportsector is moordend. Geen van hen heeft een idee dat honderd procent uniek en innovatief is. Verrassend is het niet, want mobiliteit is op dit moment een gebied waar bijna iedereen probeert te innoveren - terwijl de sector normaal als redelijk behoudend te boek staat.

Daarmee komen ook high-tech en ICT om de hoek kijken. Twee bedrijven gebruiken 'big data' om problemen van auto's en vrachtwagens op te lossen. Eén van hen, Neomatix, gebruikt zelflerende beeldherkenningsalgoritmen om banden te analyseren en meteen schade te herkennen. Zo voorkomt een bedrijf dat een auto halverwege een klapband krijgt en zijn er veel kosten te besparen. Een ander bedrijf, het Duitse Konetik, wil met big data zelfs het hele wagenpark aansturen. Door de stromen data uit gps, rijgedrag en de toestand van de apparatuur in de auto samen te voegen berekent hun algoritme de optimale inzet van het wagenpark.

En de laatste deelnemer wil de oude techniek naar het nieuwe tijdperk brengen. Door een batterij te installeren op een dieselvrachtwagen wil AddVolt de dieselwagen updaten. Met de batterij kan deze zijn remenergie gebruiken om airco, licht en zelfs de koelcontainer op de oplegger van energie te voorzien. Leg nog een paar zonnepanelen op de vrachtwagen en hij is helemaal klaar voor een duurzame 21e eeuw.

Alle bedrijven willen logischerwijs winnen. Maar los van de geldprijs azen ze vooral op Shell als bedrijf. De distributie-startups hebben veel interesse in de tankstations. 'Shell heeft het grootste aantal van Nederland. Als wij die als hub voor onze pakketjesservice kunnen gebruiken is dat een grote stap', vertelt CEO van Trunkrs Jan Wijn. Ook geldt Shell, een bedrijf dat als vertrouwd bekend staat, als een soort goedkeuringsstempel. Winst hier betekent dat andere bedrijven jouw startup als betrouwbaar zien, als iets dat de moeite waard is.

Vanmiddag om 18:00 weten we wie dat stempel krijgt, als Shell de winnaar van de Bright Energy Ideas Challenge bekendmaakt.

Meer weten over wat alle start-ups precies doen? Lees het hier.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.