Het IJslandse bedrijf Carbon Recycling International (CRI) is in staat op industriële schaal methanol te produceren uit hoogovengas, afkomstig van de Zweedse staalproducent SSAB. Het bedrijf ontwikkelde daartoe een reeks nieuwe scheidings- en productietechnologieën.

Bij de productie van staal komt veel koolstofdioxide (CO2) vrij. Er wordt daarom gekeken naar alternatieven om deze industrie duurzamer te maken (lees ook: 'Klimaatvriendelijke staalfabriek geopend' en 'Hier komt het klimaatbestendige staal'). Het FreSMe-project richt zich op het afvangen van de restgassen van de hoogovens, waaronder koolstofdioxide, om deze te gebruiken voor de omzetting naar methanol. Het IJslandse CRI heeft de technologie hiervoor ontwikkeld die nu voor het eerst daadwerkelijk in de productie van methanol heeft geresulteerd. 

 

Hoogovengas

De testopstelling staat in het Zweedse Lulea bij een staalfabriek van SSAB. Het resterende hoogovengas, dat afkomstig is van het staalproductieproces, wordt eerst met verschillende technieken gescheiden in twee gasstromen: een koolstofdioxidestroom en een waterstofstroom.

De scheidingstechnieken die worden gebruikt om het gas te scheiden zijn reeds in een voorgaand project ontwikkeld.

 

Slechts water

In de daaropvolgende nieuwe installatie van CRI vindt de methanolproductie plaats. Dat gebeurt door een reactie tussen de waterstof en de koolstofdioxide, waarbij slechts water vrijkomt als restproduct: de zogeheten Emissions-to-Liquids-technologie

Deze testinstallatie heeft een productiecapaciteit van één ton per dag.

De testopstelling van CRI om waterstof en koolstofdioxide om te zetten in methanol. Beeld: CRI

 

Extra waterstof

Bij deze productie van methanol wordt niet alle koolstofdioxide gebruikt, aangezien hierbij meer waterstof dan koolstofdioxide nodig is. Het idee is om de resterende koolstofdioxide met extra toegevoegde groene waterstof ook in methanol om te zetten. Daarvoor vinden afzonxderlijke tests plaats. 

De geproduceerde methanol moet uiteindelijk dienen als brandstof voor de veerboot Stena Germanica die vaart tussen Zweden en Duitsland. Naar verwachting moet dat medio 2021 al mogelijk zijn.
 

Beeld: een duurzame methanol fabriek van CRI in IJsland. Beeld: CRI

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.