Vliegtuigbouwer Boeing staakt voorlopig de productie van de 737 MAX-toestellen. Reeds opgeleverde vliegtuigen staan al sinds maart van dit jaar aan de grond vanwege twee crashes kort achter elkaar. Het is nog onduidelijk wanneer de 737 MAX-toestellen weer de lucht in mogen.

De productiestop gaat in vanaf januari 2020, zo maakte Boeing gisteren bekend. De reden is dat hernieuwde certificering van de 737 MAX-toestellen, na aanpassingen aan de besturingssoftware, langer op zich laat wachten dan het bedrijf had gehoopt.

Daardoor kunnen afnemers nieuw gebouwde toestellen op dit moment niet in gebruik nemen. Bij Boeing, nabij Seattle in de Verenigde Staten, staat inmiddels een stuwmeertje aan nieuwe vliegtuigen van ongeveer vierhonderd stuks, omdat het bedrijf de afgelopen maanden gewoon is doorgegaan met produceren. ‘We hebben besloten om prioriteit te geven aan het uitleveren van opgeslagen vliegtuigen en de productie van het 737-programma vanaf volgende maand tijdelijk op te schorten’, valt te lezen in het statement.
 

Geen ontslagen

Volgens Boeing worden geen medewerkers ontslagen, althans niet op dit moment. Productiemedewerkers van de 737 MAX-lijn (zo’n twaalfduizend) worden zoveel mogelijk ingezet op andere projecten. Wel zal de productiestop gevolgen hebben voor de toeleveranciers van Boeing. Die kunnen hun onderdelen voor de 737 MAX-toestellen een tijdlang niet kwijt. Omdat Boeing een grote klant is, zal dit sommige bedrijven hard raken.

 

Aan de grond

Sinds maart van dit jaar staan alle toestellen van het type 737 MAX wereldwijd verplicht aan de grond. Dit volgde op de tweede vliegramp in een paar maanden tijd met een nieuw toestel van het type. Uit analyse van de cockpitdata en zwarte dozen bleek dat bij beide ramptoestellen een nieuw systeem van Boeing niet goed werkte (lees hierover het volledige artikel 'Het probleemkind van Boeing' uit de editie oktober 2019 van De Ingenieur). De piloten hebben geworsteld om de controle over hun kist terug te krijgen, maar slaagden daar niet in. Bij de twee vliegrampen kwamen in totaal 346 mensen om het leven.
 

Aanpassingen aan de software

Sinds die tijd werkt Boeing hard aan het verbeteren van het MCAS-systeem. Naar eigen zeggen is dat gelukt met aanpassingen aan de software, maar de FAA moet de ‘vernieuwde’ 737 MAX nog goedkeuren. Voor die tijd mogen de toestellen niet vliegen. In andere landen moeten daarnaast ook de lokale autoriteiten zich buigen over de luchtwaardigheid van de 737 MAX.

Hoewel Boeing lange tijd geloofde dat de 737 MAX nog dit jaar zou mogen vliegen, gaat dat in ieder geval niet meer lukken. Het begint er steeds meer op te lijken dat het vliegtuig minstens een vol jaar aan de grond zal blijven. Maart 2020 komt snel dichterbij.
 

Zeldzaam

Het is zeldzaam dat Boeing de productie van een toestel tijdelijk stopzet, weet de New York Times. Voor het laatst gebeurde dat in 2008. De krant verwacht dat de Amerikaanse economie last kan krijgen van de crisis bij Boeing, hoewel ‘dat zal afhangen van hoe lang de productiestop gaat duren.’


Openingsbeeld Deze gloednieuwe 737 MAX-vliegtuigen kunnen nog niet geleverd worden aan klanten van Boeing. Tot die tijd staan ze geparkeerd op Boeing Field in Seattle, Verenigde Staten. Foto SounderBruce / CC BY-SA 4.0.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.