Spaanse onderzoekers hebben een schaalmodel gebouwd van een nieuw soort waterstofauto. Die gebruikt vloeibare stoffen om waterstof mee te maken, zodat de auto veilig over straat kan rijden en kan tanken.

Het prototype gebruikt silaan (een groep stoffen met verbindingen van silicium en waterstof), die het met een alcohol omzet in waterstof. Om de reactie te versnellen voegen de onderzoekers een katalysator toe. Silaan en alcohol produceren waterstof en een aantal andere stoffen. Die stoffen kunnen weer omgevormd worden tot een mengsel van silaan en alcohol als je er waterstof bij doet; zo kan het proces dus lange tijd doorgaan met een kleine hoeveelheid van de reactiestoffen.

 

Vloeibaar

Voordeel is dat de oplossing van silaan en alcohol vloeibaar is, zelfs bij lage temperaturen. De reactie van de stoffen is constant en controleerbaar, waardoor je een vaste hoeveelheid waterstof naar de brandstofcel kan leiden.

Deze brandstof lost een belangrijk probleem van waterstof op. Puur waterstof moet namelijk onder druk getankt worden, wat allerlei extra infrastructuur in de auto en tankstations vereist. Bovendien is er een klein risico op lekken of ontploffing. Door waterstof in te kapselen in een andere stof (bij voorkeur vloeibaar) is dat probleem opgelost.

 

Piepklein wagentje

De onderzoekers bouwden een piepklein autootje van een paar decimeter groot met dit systeem aan boord. Op deze schaal werkt het goed: het autootje rijdt op het mengsel. De vraag is natuurlijk of het ook werkt als je een echte tank hebt en een grote, zwaardere auto. 'We moeten meer silaan terugwinnen bij het proces en de hoeveelheid waterstof in het silaan vergroten', vertelt Hermenegildo García, één van de onderzoekers van het chemische instituut CSIC van de Universitat Politècnica de València in Spanje.

 

Mierenzuur

In Nederland werkt een studententeam aan een methode die mierenzuur gebruikt. Die techniek is al verder: hij is al op 'echte' schaal gebruikt in een bus. Nadeel is dat je het mierenzuur apart moet maken voor je het in een tank stopt. De Spanjaarden gebruiken stoffen die nauwelijks verbruikt worden, waarbij je waterstof toevoegt. Het vereist dus minder tussenstappen.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.