Deze week ging een opvallende witte transporthub open in Manhattan, New York. Het project van architect Calatrava ging ver over budget, maar is wel bombestendig.

Als een witte vogel ligt het metrostation World Trade Center tussen de grijsheid van de wolkenkrabbers, midden in Manhattan en nabij Ground Zero, waar ooit de Twin Towers instortten na een terroristische aanslag. Het nieuwe transportknooppunt is ontworpen door de beroemde Spaanse architect Santiago Calatrava – in Nederland bekend van de bruggen over de Hoofdvaart in de Haarlemmermeerpolder. Hij wilde dat het gebouw natuurlijk zou overkomen. De witte ribben doen inderdaad denken aan de vleugels van een vogel. Aanvankelijk wilde Calatrava zelfs dat de ribben aan het eind een beetje zouden buigen, om een vliegende beweging te suggereren.

Het ontwerp voor de Oculus, zoals het gebouw heet, stamt al uit 2004. In de afgelopen twaalf jaar is het ontwerp meerdere malen aangepast, waarbij de belangrijkste verandering kwam na aanslagen op metrostations in Londen en Madrid. Het gebouw moest daarom verstevigd worden met betonnen constructies – aanslagen liggen begrijpelijkerwijs gevoelig op de plek waar ooit het World Trade Center stond. De versterking zorgt ervoor dat het station nu zo stevig is dat een bomaanslag op de ene helft van het gebouw de andere helft onberoerd zou laten.

De ogenschijnlijk fragiele ribben zijn aan hun basis in elkaar geklemd als mosselen, wat ze alsnog stevig maakt. Van binnen is het een enorme ruimte die uitkomt op de trein- en metrosystemen van de stad. Het project ging – zoals veel van Calatrava’s werk – ruimschoots over budget. De totale kosten bedragen ruim vier miljard dollar.

Het is echter niet alleen aan de eisen van de architect te wijten. Het ov-systeem van New York is complex en de verschillende soorten vervoer allemaal op één plek samenbrengen was voor het vervoersbedrijf, de Port Authority of New York and New Jersey, niet eenvoudig. Dat alles samen zorgde voor de lange bouwtijd. Hoewel het gebouw nu officieel open is, is de infrastructuur nog niet helemaal af. In de zomer verwacht men dat het geheel volledig operationeel is.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.