Voor het eerst heeft een vierzitter op waterstof gevlogen. Het toestel heeft brandstofcellen aan boord die de elektriciteit voor de propellermotor leveren.

Het was de eerste testvlucht met de HY4, een toestel dat is ontwikkeld door het Duitse lucht- en ruimtevaartinstituut DLR. Rond de luchthaven van Stuttgart maakte het vliegtuig een paar rondjes, waarna het toestel weer veilig terugkeerde, zo laat het DLR-instituut in een persbericht weten.

De Duitsers willen met het toestel het gebruik van duurzame, emissieloze brandstof onderzoeken. Wordt de waterstof gemaakt met duurzame energie, dan vlieg je zonder CO2-uitstoot. Momenteel wordt in VN-verband overlegd over afspraken om de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart te verminderen.

De waterstof is in drukvaten in beide rompen opgeslagen, de brandstofcellen zitten in het middenstuk.

De waterstof is in twee drukvaten van 350 bar opgeslagen. De brandstofcellen zetten die om in elektriciteit, met water als enig restproduct. De brandstofcel produceert voldoende om een elektrische propellermotor van 80 kW aan te drijven. Aan boord is ook een batterij als noodvoorziening, die voldoende energie levert voor een kwartier lang vliegen. Omdat de brandstofcel warm wordt, is een systeem met koelwater en een warmtewisselaar aanwezig.

De HY4 heeft een dubbele romp, met aan elke zijde plaats voor twee personen. De vleugel is 20 m lang. Het toestel heeft een maximumsnelheid van 200 km/h en een kruissnelheid van 145 km/h. Het toestel kan met 350 km belading maximaal zo’n 1500 km vliegen.

Toekomstbeeld van een vliegtuig op waterstof.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.