Met dezelfde boot in volle vaart boven water kunnen varen én kunnen duiken tot een diepte van wel dertig meter. Een Brits bedrijf wil het mogelijk maken. 

Het lijkt op iets dat rechtstreeks uit een James Bondfilm komt: een strakke zwarte speedboot van koolstofvezelmateriaal die op elk moment onder het wateroppervlak kan verdwijnen. Dat is precies wat de nieuwe VICTA van het Engelse bedrijf SubSea Craft doet. De boot is ontwikkeld om duikers onder water op hun duikbestemming af te leveren.

De bijna twaalf meter lange boot biedt plek aan zes duikers, een kapitein en een navigator. De 2,3 meter brede romp is gemaakt van dubbelwandig koolstofvezelcomposietmateriaal en een schuimkern voor de optimale verhouding tussen stijfheid en gewicht.


725 pk

Bij varen op het wateroppervlak drijft een dieselmotor met een vermogen van 725 pk de waterjets aan. Daarmee behaalt de boot een topsnelheid van ongeveer 75 kilometer per uur en een kruissnelheid van 55 kilometer per uur. Het bereik met volle diesel tanks ligt op zo’n 460 kilometer.

Als de boot de duikbestemming nadert, wordt de dieselmotor stop gezet. Door in stilstand de romp binnen twee minuten vol te laten lopen, zinkt de VICTA en verandert in een zogenaamde natte duikboot. De inzittende dragen allemaal hun duikuitrusting en kunnen aan boord tot vier uur lang ademhalen via een luchttoevoersysteem, zodat hun duiktanks niet leegraken.


Vleugeldeuren

Onder water nemen zes elektrisch aangedreven schroefpropellers het over van de waterjets. Dankzij de volledig elektronische fly-by-wire besturingstechnologie wordt de boot zowel boven als onder water op dezelfde manier bestuurd.

Onder water ligt de maximumsnelheid op vijftien en de kruissnelheid op elf kilometer per uur. Op een vol accupakket kan de VICTA zo’n 45 kilometer onder water varen en duiken tot een diepte van dertig meter. Op de duikbestemming verlaten de duikers de boot via vleugeldeuren in de zijkant.

SubSea Craft bouwt momenteel een eerste prototype van VICTA. Naar verwachting zullen dit jaar de eerste prototypetesten worden uitgevoerd.


Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Subsea Craft

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.