Wie momenteel een auto wil aanschaffen die geen CO2 uitstoot, kiest vrijwel zonder uitzondering voor een elektrische. Er zijn ook auto’s op waterstof, maar die willen maar niet doorbreken. Een nieuwe techniek van VSL, het Nationaal Metrologisch Instituut, moet daarin verandering brengen.

VSL presenteerde donderdag de eerste mobiele kalibratiefaciliteit voor waterstof. De installatie is bedoeld voor tankstationhouders.

‘Een automobilist die zijn waterstoftank vult bij de pomp, moet ervan op aan kunnen dat hij de beloofde en afgerekende hoeveelheid krijgt’, zegt Marcel Workamp, wetenschapper bij VSL. ‘Net als benzinepompen moeten ook de waterstofpompen daarom worden gekalibreerd.’


Waterstof tanken

Het aantal pompen in Nederland waar particulieren hun waterstofauto kunnen voltanken, is nu nog beperkt tot een handvol. Vanwege het ontbreken van een kalibratiemethode, opereren die pomphouders bovendien noodgedwongen zonder de vereiste certificering. 

Met behulp van de mobiele kalibratiefaciliteit van VSL kunnen tankstations nu de verplichte certificering voor het commercieel aanbieden van waterstof wél verkrijgen.

‘De overheid wil het schone rijden stimuleren’, zegt Workamp. ‘We verwachten dat het aantal waterstoftankstations en auto’s op waterstof nu zal toenemen.’ De consument weet voortaan immers zeker hoeveel waterstof hij krijgt, terwijl de verkoper niet meer vanuit een kwetsbare gedoogpositie hoeft te opereren. 


Afrekenen per kilo

Anders dan diesel en benzine wordt waterstof afgerekend per kilo. Het mobiele kalibratieapparaat is voorzien van drie tanks die vergelijkbaar zijn met die van een waterstofauto, legt Workamp uit. Die tanks worden gevuld, waarna een uiterst precieze weegschaal in de installatie het getankte gewicht tot op enkele grammen nauwkeurig kan vaststellen.

De tanks zijn daarbij voorzien van sensoren om de druk en de temperatuur vast te stellen. Om de weging zo min mogelijk te beïnvloeden, zijn die draadloos uitgevoerd. 


Drukverschil

De pomphouder die VSL belt om zijn waterstofpomp te kalibreren, moet er wel rekening mee houden dat de meetinstallatie twee tot drie dagen op zijn pompstation zal staan. ‘Het vullen van de tanks gaat net zo snel als het vullen van de waterstoftank van een auto, dus dat duurt hooguit een paar minuten’, zegt Workamp.

Maar na de meting moeten de tanks ook weer worden geleegd en dat duurt een stuk langer. ‘Ze zijn gemaakt van kunststof met een vezelachtige structuur met aan de binnenzijde een materiaal dat het geheel gasdicht maakt’, stelt Workamp. ‘Laat je het gas te snel ontsnappen, dan laat dat los door het sterke drukverschil.’


Brandstofcel

Waterstofauto's kennen geen uitstoot, maar een nadeel is dat ze een versterkte tank nodig hebben waarin de waterstof onder hoge druk wordt opgeslagen. Waterstof uit de tank voedt een brandstofcel waarin de waterstof wordt omgezet in de elektriciteit waarop de auto kan rijden. 

De waterstofauto is momenteel circa twee keer zo duur als een elektrische auto. Niet alleen de aanschafprijs is fors, maar ook de kosten voor brandstof, verzekering en onderhoud liggen relatief hoog.  


Foto: VSL

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.