Dankzij hun eenvoud zijn fixies (vederlichte fietsen met zo min mogelijk onderdelen) razendpopulair geworden in de stad. Nu is er ook een elektrische variant.

Fixies zijn als stadsfiets razend populair. Ze zijn licht, bestaan uit weinig onderdelen en zijn daarom makkelijk in het onderhoud.

‘Maar hoe rijd je in een stad als San ­Francisco met zo’n doortrapper de heuvels op?’, vroeg ontwerper Andrey ­Avgust uit Minsk zich af.  De oplossing hiervoor zocht hij in een elektrische versie.
 


Geen versnellingen

Een fixie heeft geen versnellingen en lijkt op een omafiets, maar een fixie heeft een vaste aandrijving, dus geen freewheel mechanisme. Dat be­tekent dat als het wiel draait, de trappers ook draaien.

Avgust: ‘Daarom ben je altijd aan het trappen en heb je geen mogelijkheid om de benen stil te houden, ook niet wanneer je de heuvel afrijdt.’ Zelf rijdt Avgust op een fixie omdat hij die ziet als de ‘zuiverste voorstelling’ van een fiets.


regeneratief remmen

Avgust ontwierp een fixie met een elektrische aandrijving die de gebruiker kan inzetten wanneer hij wil. Als hij dit heuvelop doet, verhoogt het de cadans en is het minder zwaar trappen.

De elektro­motor zorgt met regeneratief remmen voor het terugwinnen van energie voor de accu en wordt ingezet tijdens de afdaling. 


Voor heuvelachtig stadslandschap

Een elektrische fixie levert daardoor wel wat in van de eenvoud en het gemak van een normale fixie. ‘Dat klopt’, zegt Avgust, ‘maar het is niet mijn bedoeling om fixies te vervangen met een elektrische versie, maar puur als alternatief voor een fixie in een heuvelachtige stad.’

Avgust heeft zijn ontwerp te koop aangeboden en wacht het beste bod af. Avgust: ‘Als er geen bod komt, zal ik proberen het project op Kickstarter te lanceren.’


Tekst: SIja van den Beukel
Foto: Andrej Avgust 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.