uit het magazine

Het heeft even geduurd, maar volgens de fabrikant gaat het nu écht gebeuren: de Pal-V wordt in productie genomen. Voor de techniek achter deze futuristische innovatie grijpt de ­vliegende auto uit Raamsdonkveer terug naar een voorloper van de ­helikopter. Het voordeel? ‘Bij motoruitval kan hij niet neerstorten.’

 

Het concept van een vliegende auto is al decennialang een droom van visionairs en ingenieurs. Zestien jaar geleden begon Pal-V (Personal Air and Land Vehicle) in Raamsdonksveer met de uitwerking daarvan op papier. Maar het had nog heel wat voeten in de aarde om tot een voertuig te komen dat aan consumenten kan worden geleverd. ‘Dat gaat begin 2025 eindelijk gebeuren, dan begint de uitlevering aan onze klanten’, zegt Marco van den Bosch, cco bij Pal-V en oud-helikoptervlieger van de luchtmacht. 

 

Vliegwiel 

Een order van honderd stuks uit Dubai moet mede als vliegwiel fungeren om de Pal-V Liberty daadwerkelijk van de grond te krijgen. Aviterra, een grote speler in de zakenluchtvaart, legde niet alleen die order in, ook sloot ze een partnerschap met Pal-V om de innovatie naar het Midden-Oosten en Afrika te brengen. Managing director Mouhanad Wadaa van Aviterra noemde het toestel ‘het perfecte hulpmiddel voor de regionale reisbehoeften’ van zijn klanten.

Dit, in combinatie met tachtig verkochte exemplaren in Nederland en nog eens negentig wereldwijd, biedt genoeg perspectief om met de productie te beginnen. ‘Het enige dat uitlevering nog in de weg staat, zijn de laatste honderdvijftig uur aan verificatievluchten, maar ik zie daarbij geen obstakels’, stelt Van den Bosch.

 

Dit is niet het volledige artikel. Het hele verhaal staat in De Ingenieur van augustus 2024. Interessant? Neem eens een proefabonnement van drie nummers voor 25 euro.

 

Stempeltjes

Een van de grootste uitdagingen bij de ontwikkeling van de Pal-V Liberty was het voldoen aan de strenge certificeringseisen voor zowel lucht- als wegverkeer. Het Brabantse bedrijf werkte nauw samen met luchtvaartautoriteiten, zoals EASA in Europa, de FAA in de Verenigde Staten en wegverkeersautoriteiten, om ervoor te zorgen dat de Liberty aan alle veiligheidsnormen voldoet. ‘Alles is gecertificeerd. Het testvliegen op Twente Airport en de simulatortests zijn achter de rug.’

Dit proces nam enkele jaren in beslag, maar het resultaat wordt een voertuig dat veilig en legaal kan opereren in zowel het luchtruim als op de weg. ‘Dat het zolang duurde komt door een inschattingsfout van ons. De certificeringsinstanties hebben geen standaardprotocollen voor een vliegende auto. We hebben ons vergist in de tijd die het kost om alle stempeltjes te halen, wat tot gevolg had dat het een aantal jaar langer heeft geduurd. Maar onze vliegende auto heeft nu de hoogste certificeringsgraad, net zoals een Boeing of een Airbus. En we zijn nog steeds de eerste die wereldwijd een vliegende auto gecertificeerd op de markt krijgen.’

 

Inherente veiligheid

De Pal-V Liberty belooft een nieuw tijdperk van mobiliteit in te luiden en dat allemaal op basis van een techniek die al in 1923 werd uitgevonden. Het is gebaseerd op de technologie van de gyrocopter, destijds ontwikkeld door de Spaanse ingenieur Juan de la Cierva y Codorníu die zijn uitvinding Autogiro doopte. Het belangrijkste kenmerk van de gyrocopter is de vrij draaiende rotor die wordt gebruikt om lift te genereren, terwijl de voortstuwing wordt verzorgd door een aparte motor met een propeller. Dit onderscheidt de gyrocopter van een helikopter, waarbij de motor ook verantwoordelijk is voor het aandrijven van de hoofdrotor.

Een van de fascinerendste eigenschappen van de gyrocopter en daarmee ook van de Pal-V Liberty, is de inherente veiligheid. Dankzij het ontwerp kan een gyrocopter niet neerstorten.

 

MEER LEZEN OVER VLIEGENDE AUTO'S?

Lees het volledige artikel in het augustusnummer van De Ingenieur.

Koop de digitale versie voor €9,75 of neem een abonnement!

 

Tekst: Boris van Zonneveld  

Beeld: Pal-V

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.