Autofabrikant Toyota heeft aangekondigd eind dit jaar te stoppen met de verkoop van met diesel aangedreven personenauto’s. De populariteit van dit type voertuig is vanwege zijn luchtvervuiling flink gedaald.

Toyota maakte zijn besluit om te stoppen met de verkoop van zijn dieselpersonenwagens begin deze week bekend, aan de vooravond van de Autosalon in Geneve. Het besluit is vooral ingegeven door lagere verkoopcijfers van de meeste dieselmodellen: die daalden in Europa van 30 % van alle verkochte Toyota-personenwagens in 2012 naar 15 % in 2017. Toyota blijft alleen de zwaardere modellen zoals de 4x4 Land Cruiser en de Hilux aanbieden.

De verminderde populariteit van diesels is ook terug te zien in de dalende verkoopcijfers van dieselvoertuigen in Nederland, zo maakte de NOS vorige week bekend. Was drie jaar geleden nog 29 % van de verkochte personenwagens een diesel, in 2016 was dat 19 % en vorig jaar 17 %.


Duits verbod

Ook de uitspraak van het Duitse Bundesverwaltungsgericht heeft diesel geen goed gedaan. Vorige week stelde het Bundesverwaltingsgericht dat het in steden is toegestaan om dieselauto’s uit het centrum te weren, op grond van bescherming van de luchtkwaliteit. Dat verbod zou eveneens gelden voor dieselvoertuigen die voldoen aan de Euro5-uitstootnorm. Dat wil zeggen dat voertuigen van voor september 2014 ook niet meer welkom zijn. Over dat verbod is inmiddels in de Duitsland veel te doen. Zo wordt er naar uitwegen gezocht om schonere dieselvoertuigen van het verbod uit te zonderen. Daarnaast overwegen veel bezitters van dieselvoertuigen een gang naar de rechter om de autofabrikanten aan te klagen.


Overschrijding uitstootnormen

Op de achtergrond van dit alles speelt de ‘dieselgate’ van Volkswagen een grote rol: het bewust sjoemelen van de testresultaten om te voldoen aan de emissienormen, terwijl die bij het dagelijks gebruik fors worden overschreden (lees ons dossier over dieselgate). Maar ook los van het gesjoemel blijkt dat de uitstootnormen voor dieselvoertuigen weliswaar strenger worden, maar dat daar in de praktijk nauwelijks iets van is te merken (lees ‘Strengere uitstootnorm auto’s bracht geen innovatie’). De meeste voertuigen overschrijden de uitstootnormen nog steeds aanzienlijk.


Tegenoffensief

Op de Autosalon waar Toyota de dieselstop aankondigde lanceerde VW-chef Matthias Müller een tegenoffensief, zo meldt persbureau Bloomberg. Hij voorziet een ‘renaissance’ voor de dieselmotor. Een belangrijk argument daarbij is dat alleen met diesel de lagere uitstootnormen voor het broeikasgas CO2 zijn te halen.

De Duitse autofabrikant volgt daarmee de redenering dat een dieselmotor bij dezelfde prestatie 20 tot 25 % minder CO2 uitstoot dan de nu aan populariteit winnende een benzinemotor. Dat komt doordat een liter diesel een grotere energie-inhoud heeft dan een liter benzine en die energie-inhoud ook efficiënter benut.


Hoe groot is het CO2-voordeel van diesel?

In de praktijk zijn dieselvoertuigen vrijwel altijd zwaarder dan soortgelijke benzinevoertuien, waardoor dat CO2-voordeel wegvalt. Als je de gehele cyclus van productie en verbruik van de diesel bekijkt, dan verdwijnt nog een groot deel van de milieuwinst: het produceren van diesel kost meer energie dan productie van benzine, aldus de organisatie Transport and Environment.

Dat het CO2-voordeel voor de dieselmotor kleiner is dan de 20 tot 25 % die de topman claimt, blijkt uit cijfers die de onderzoeksinstituten TNO en CE Delft publiceerden in een feitenrelaas van 2014 over voertuigbrandstoffen. Inclusief raffinage en dergelijke stoot een dieselvoertuig gemiddeld 190 g CO2/km uit. Een benzinevoertuig kost 207 g CO2/km, een verschil van 9 % in het voordeel van diesel.

Een meer recent brandstof-overzicht van Natuur en Milieu komt op een voordeel van 3 % uit voor diesel.

Openingsfoto: de nieuwe Toyota Auris hybride op de Autosalon van Geneve. Foto Toyota.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.