De bouw van de nieuwe zeesluis in het Noordzeekanaal is definitief gegund aan het consortium van de bouwbedrijven BAM en VolkerWessels en de financiers PGGM en DIF. De bouw gaat in 2016 van start.

Het consortium is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en 26 jaar onderhouden van de nieuwe sluis. De nieuwe sluis wordt 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep. Het enige wat nog rest voor het definitief rondmaken van de opdracht is het rondmaken van de financiële afspraken. Het consortium won de tender die Rijkswaterstaat uitschreef.

Het tenderontwerp van de sluisdeuren en het bewegingsmechanisme is gemaakt door Iv-Infra, het ingenieursbureau dat ook de deuren voor de nieuwe sluizen in het Panamakanaal heeft ontworpen.

Het is de bedoeling dat volgend jaar met de bouw wordt begonnen. Vanaf 2019 is de nieuwe sluis voor de scheepvaart beschikbaar.

De nieuwe zeesluis moet het Noordzeekanaal en de haven van Amsterdam beter bereikbaar maken voor grotere schepen. Hij vervangt de Noordersluis, die in 1929 in gebruik werd genomen. Deze is 400 m lang, 50 m breed en 15 m diep.

De nieuwe sluis is straks de grootste ter wereld, en is net iets groter dan de Deurganckdoksluis waaraan momenteel bij de Schelde in de haven van Antwerpen wordt gewerkt.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.