Auto’s in de eco-modus rijden extra zuinig. Dankzij ingenieurs uit Delft gaat dit straks niet meer ten koste van de mogelijkheid om snel op te trekken.

 

Veel auto’s zijn tegenwoordig voorzien van een knop waarmee je ze in de eco-stand kan zetten. Ze gaan dan zuiniger rijden, waardoor de bestuurder goedkoper uit is en het milieu enigszins wordt ontlast.

In de praktijk blijkt deze eco-stand veel automobilisten echter toch niet te bevallen, met als resultaat dat ze weer overschakelen naar de ‘gewone’ stand. Vooral het feit dat een auto in de eco-modus traag is met optrekken, is storend. En soms zelfs gevaarlijk, bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg, als de invoegstrook kort is.

Om die reden ontwikkelden robotingenieurs van de TU Delft samen met Renault een slimmere variant van de eco-modus: de Proactive Eco Mode. In deze nieuwe eco-stand gebruikt het systeem een algoritme waarmee het kan voorspellen wanneer de bestuurder snel op een gewenste snelheid wil komen, en maakt dat op dat moment mogelijk. Het systeem is onlangs met succes getest op de Franse wegen.

Het systeem verzamelt eerst gegevens over het rijgedrag van de bestuurder, en gebruikt die vervolgens om vooruit te kijken. Het systeem geeft de auto dan extra power zodra de automobilist dat nodig heeft.

 

Zuinig rijden

‘De eco-modus past allerlei instellingen aan die relevant zijn voor de energieconsumptie van de auto’, zegt onderzoeker human-robot interaction Timo Melman. Zo reageert de motor minder krachtig op het indrukken van het gaspedaal en schakelt hij eerder over in een hogere versnelling.

Melman: ‘En dat is weliswaar gunstig als je met een constante snelheid rijdt, maar minder handig voor situaties die juist wel flink wat motorkracht vereisen. Zoals bij het versnellen naar honderd kilometer per uur als je de snelweg oprijdt.’

Voor grote snelheidsveranderingen is een sterkere maar kortere acceleratie naar de gewenste snelheid optimaal voor de energieconsumptie, zegt Melman. ‘En juist dan leidt de eco-modus tot frustratie bij de bestuurder.’

Bij de slimme eco-modus gaan de motorinstellingen in die situaties dus kort terug naar de ‘normale instellingen’. Dat is net zo energie-efficiënt, bleek uit testen die de Delftse ingenieurs samen met experts van Renault deden op de Franse wegen.

 

Voorspellingen

De voorspellingen van het menselijk rijgedrag deden de onderzoekers op basis van data die ze verzamelden met behulp van gps-tracking, en die werden opgeslagen in een database. Met behulp van die database voorspelt het algoritme vervolgens het waarschijnlijke rijgedrag in de nabije toekomst, aan de hand van de huidige locatie en de route.

‘Het systeem weet dan dus van tevoren of je sterk gaat accelereren of de snelheid gaat vasthouden’, zegt onderzoeker Niek Beckers. ’En als een sterke acceleratie wordt verwacht, past het algoritme van te voren de motorinstellingen alvast aan om dat makkelijker te maken. Dat is de kern van wat we doen: proactief zijn.’

 

Check

Het nadeel van voorspellingen is dat deze ook fout kunnen zijn, weten de onderzoekers. Beckers: ‘De vraag is niet of het systeem fouten gaat maken, maar wanneer.’ Dat is dan ook meegenomen in het ontwerp: het systeem is constant aan het kijken of wat de bestuurder daadwerkelijk doet niet in conflict is met het voorspelde gedrag.

Beckers: ‘Geeft de bestuurder ineens flink veel gas om een andere auto in te halen, en zat dit niet in de voorspelling, dan veranderen de motorinstellingen alsnog. Daardoor verkleinen we de frustratie als onze voorspellingen fout zijn, en houdt de bestuurder altijd de controle over het rijden.’

 

Openingsbeeld: Javy Go via Unsplash.com

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.