Met zijn Boring Company heeft Elon Musk de opdracht gekregen om in de Amerikaanse stad Chicago ondergronds transport te verzorgen tussen het O’Hare vliegveld en het centrum van de stad. Kleine elektrische karretjes voor maximaal zestien passagiers reizen met een snelheid van zo'n 240 km/h door de 24 km lange tunnel.

Het project in Chicago betekent voor het boorbedrijf van Musk de eerste grote opdracht van rond een miljard dollar (860.000 euro). Musk richtte de Boring Company voor de aanleg van ondergrondse transportsystemen anderhalf jaar geleden op om de congestie van dichtbevolkte steden aan te pakken en de bereikbaarheid te verbeteren.


Goedkoper boren

The Boring Company claimt de transporttunnels te kunnen aanleggen voor een tiende van de prijs van bestaande tunnelbouw. Musk denkt dat te bereiken door de tunneldiameter te halveren en door de tunnelboor verregaand te automatiseren en sneller te laten werken. Tot nu toe heeft de Boring Company alleen een kort stukje geboord.

 

De elektrische karretjes met batterij zijn gebaseerd op het chassis van de Tesla Model X en rijden 240 km/h.


Kleine Tesla-karretjes

In Chicago gaat het om de verbinding tussen het O’Hare vliegveld en het centrum van de stad, een afstand van zo’n 24 km. In de tunnel komen geen metrostellen maar individuele karretjes, gebaseerd op het onderstel van de Tesla Model X van een van de andere bedrijven van Musk.  Ze rijden autonoom via een gleuf in de betonnen vloer van de tunnel. De karretjes hebben een batterij aan boord, rijden met een snelheid van ruim 240 km/h en bieden plaats aan maximaal 16 personen Elke 30 seconden vertrekt er een karretje. De reistijd neemt af van de huidige 40 minuten met de trein naar 12 minuten met de ondergrondse.
 

Vertrekhal van de ondergrondse op het vliegveld, elke 30 s vertrekt er een karretje.


Musk versloeg met zijn bieding voor het tunnelproject een consortium met gerenommeerde bedrijven als Mott MacDonald en JLC Infrastructure. Details over het precieze traject, de operationele eisen, de veiligheidsvoorzieningen en de kosten moeten nog worden uitgewerkt. Het is de bedoeling dat project privaat wordt gefinancierd.
 


Het systeem dat Musk nu in Chicago gaat bouwen heeft, afgezien misschien van de tunnelbuis, niets te maken met de Hyperloop waar Musk ook me bezig is (lees  'Hyperloop in Nederland?'). Hierbij gaat het om karretjes die in een luchtledige buis met een snelheid van zo'n 1000 km/h moeten gaan rijden.


CityCoaster

Het ondergrondse vervoersconcept dat Musk nu hanteert, waarbij zware en lange metrostellen worden vervangen door lichte kleine karretjes die heel hoogfrequent rijden, lijkt op dat van de CityCoaster, ooit bedacht door verkeerskundige Erik Jongenotter van ingenieursbureau Witteveen+Bos. Die karretjes reden met een soort achtbaanachtig systeem. Er waren ooit plannen om daarmee het transport van het Rotterdam Airport naar het centrum van de havenstad te verzorgen, maar die zijn uiteindelijk niet doorgegaan.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.