Duikpak voor de diepzee
Diepzeeduikers zijn gebonden aan tijdrovende decompressiemaatregelen. Een atmosferisch duikpak voorkomt dat, maar bood tot voor kort niet voldoende flexibiliteit om goed te kunnen werken en manoeuvreren.
Om decompressieziekte te voorkomen moeten duikers via een duikklok onder druk naar boven en meteen de decompressiekamer in, of langzaam terugkeren met een aantal tussenstops. Doen ze dat niet, dan kan in hun bloed en weefsel opgelost stikstofgas belletjes gaan vormen. Dit kan tot allerlei klachten leiden en zelfs dodelijk zijn.
Â
Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.
Â
Atmosferisch duikpak
Het enige alternatief is het duiken in een atmosferisch duikpak. Dit is van oudsher een log en zwaar harnas om de enorme waterdruk te weerstaan, maar waarin de duiker zich nauwelijks kan bewegen en gebruik moet maken van voortstuwingssystemen en grijpers.
DSEND (deep sea expeditionary with no decompression), ontwikkeld door een consortium onder leiding van de Amerikaanse marine, is een lichtgewicht en flexibel atmosferisch duikpak. Het pak is gemaakt van een hard, maar tevens lichtgewicht materiaal met roterende gewrichten waardoor de duiker veel meer behendigheid, flexibiliteit en manoeuvreerbaarheid heeft. De gewrichten zijn zo geplaatst dat de duiker ook werkelijk met het pak aan kan zwemmen, over de zeebodem lopen en werkzaamheden uitvoeren.
Isolatielaag
Het duikpak is relatief makkelijk aan en uit te trekken en kan worden aangepast aan de lichaamsgrootte van de duiker. De duiker heeft dankzij de isolatielaag geen last van de kou op grote diepten en kan onafhankelijk opereren met eigen luchtflessen.
De maximale duikdiepte is wel beperkt tot 92 meter om voldoende flexibiliteit in het pak te behouden. De duiker kan zo langer werken en zonder tussenstops of bezoek aan de decompressiekamer naar boven.
Geschikt voor reddingsoperaties
Veiliger voor de duiker en goedkoper voor bijvoorbeeld de marine. Die wil het pak inzetten voor onder meer reddingsoperaties, scheepsonderhoud, onschadelijk maken van explosieven en het bergen van gezonken materieel, schepen en vliegtuigen.
Tekst: Paul Schilperoord
Foto: US Navy/Ronnie Newsome