Komende zondag gaat de Amsterdamse Noord/Zuidlijn officieel van start. De lijn geldt als het meest spraakmakende infraproject van het afgelopen decennium, en is een toonbeeld van ingenieurskunde: onder een stad die is gebouwd op palen, geboord in slappe grond, maar ook tien jaar na planning en met het budget dubbel over de kop.

Op onze website presenteren we alle ins en outs van dit bijzondere project.

Het nieuwe besturingssysteem maakt volautomatisch rijden van de Amsterdamse metro mogelijk. Vooralsnog houdt de mens in de cabine de touwtjes in handen.

Toen het project in 2007 vier jaar oud was stagneerden de werkzaamheden. Politiek, projectleiding en aannemers lagen met elkaar overhoop. De afgesproken opleverdatum was al meermalen uitgesteld en de ene budgetoverschrijding volgde op de andere. En tot overmaat van ramp verzakten karakteristieke Wevershuisjes aan de Vijzelgracht toen een diepwand van het metro­station een groot lek vertoonde. Waarom lukt het toch het project weer vlot te trekken?

Verder zijn artikelen die De Ingenieur indertijd schreef als pdf beschikbaar, met prachtig tekenwerk van Erik Verdult.

Aan de vooravond van de start van het boorproces een groot artikel over de risico's dat het in de slappe grond van Amsterdam mis zou gaan en Beurs van Berlage, Bijenkorf, Madam Tussaud en Munttoren zouden omvallen. Waarom dat allemaal niet gebeurde.

Hoe ziet zo'n tunnelboormachine er uit en hoe werkt di?. Alles over graafwiel, boorschild en tunnelsegmenten.

Een kathedraal onder een kathedraal, zo kun je het nieuwe metrostation onder Amsterdam Centraal rustig noemen. Hoe lukte het die te bowuen, terwijl twintig meter erboven de treinen gewoon door bleven rijden.

Dwars onder Amsterdam Centraal moest de tunnelbuis komen. Maar daar zaten de palen waar het monumentale gebouw op staat in de weg. Hoe die werden weggehaald, zonder dat er ook maar een brokje cement tussen de rode bakstenen vandaan zou vallen.

Insluitstels in de diepwand van station Vijzelgracht veroorzaakten een lek waardoor grond en water de bouwkuip instroomden en de nabijgelegen Weverhuisjes verzakten. Aanleiding genoeg om de constructie van die diepwanden nog eens stevig onder de loep te nemen.
 

Alle foto's in de gallery hieronder zijn van Gé Dubbeldam/HollandseHoogte.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.