De hele pitcrew in Ă©Ă©n persoon
Als kind deed hij al pitsstops in de achtertuin. Nu is Matty Driessen een gewilde trackside engineer, bijvoorbeeld voor klantenteams van Aston Martin Racing.
Â
Naam: Matty Driessen
Leeftijd: 26
Opleiding: automotive engineering, Fontys HogeschoolÂ
Functie: race & data engineer, IMERO Analytics & Engineering
Â
Het is even zoeken naar een goed moment voor een gesprek. âIk zit in Zuid-Afrikaâ, appt trackside-engineer Matty Driessen. âIk moet mijn racewagen runnen, dat geeft een hoop kabaal.â Het betrof een van zijn eerste opdrachten volgend uit een aanbeveling van Aston Martin Racing, vertelt hij als hij weer terug is in Nederland. âEen mooie stap in mijn carriĂšre.â
Â
Engineering crew
Driessen analyseert data die raceautoâs verzamelen op een circuit en gebruikt die om verbeteringen door te voeren aan de instellingen van de voertuigen. Wat het beste werkt is afhankelijk van de baan, de coureur en de wagen zelf.
âBij Formule 1-races zie je altijd mensen met een koptelefoon in een hokje op de pitmuur. Ik doe hetzelfde werk als zij, maar dan voor GT3- en GT4-wagens en Le Mans-prototypen. De hele engineering crew, die bij de Formule 1 uit tientallen personen met elk een eigen rol bestaat, is daar maar Ă©Ă©n persoon. Dat ben ik.â
Â
Karten en race-games
Als kind was Driessen al fan van de autosport. âIk kartte, deed race-games, en keek vrijwel elke Formule 1-race, met mijn vader op de bank.â
Ook de fascinatie voor de techniek zat er al vroeg in. Op zijn vierde deed hij zelf al pitsstops in de achtertuin.
Toen Driessen na de middelbare school besloot de techniek in te gaan, wist hij dan ook zeker dat het automotive engineering moest worden. Vervolgens baseerde hij elke opdracht waar mogelijk op autosport, en volgde hij extra mastervakken zoals voertuigdynamica en data-analyse.
Â
Gescout
âUiteindelijk werd ik gescout in Engelandâ, vertelt hij. âIk stond met mijn laptopje in Excel data bij te houden van een Citybug Cup-race met geĂŒpgrade personenautoâs. âDat hebben wij niet eens voor de GT3 en GT4â, zei toen iemand. âJe moet bij ons komen werken!â Daarna is het balletje gaan rollen.â
Nu werkt Driessen onder meer voor Street Art Racing en Into Africa Racing (klantenteams van Aston Martin Racing) en voor 360 Racing met de raceauto Ligier LMP3.
Het is bepaald geen negen-tot-vijfbaan, vertelt hij. âIn Zuid-Afrika heb ik de laatste drie nachten steeds maar Ă©Ă©n uur geslapen. Maar een droombaan is het wel!â
Â
Alle talenten leren kennen? Kijk in het dossier Techniektalenten 2023.
Â
Foto: Street Art Racing/Bram Machiels
Â
Â
Â