Als kind deed hij al pitsstops in de achtertuin. Nu is Matty Driessen een gewilde trackside engineer, bijvoorbeeld voor klantenteams van Aston Martin Racing.

 

Naam: Matty Driessen
Leeftijd: 26
Opleiding: automotive engineering, Fontys Hogeschool 
Functie: race & data engineer, IMERO Analytics & Engineering

 

Het is even zoeken naar een goed moment voor een gesprek. ‘Ik zit in Zuid-Afrika’, appt trackside-engineer Matty Driessen. ‘Ik moet mijn racewagen runnen, dat geeft een hoop kabaal.’ Het betrof een van zijn eerste opdrachten volgend uit een aanbeveling van Aston Martin Racing, vertelt hij als hij weer terug is in Nederland. ‘Een mooie stap in mijn carrière.’

 

Engineering crew

Driessen analyseert data die raceauto’s verzamelen op een circuit en gebruikt die om verbeteringen door te voeren aan de instellingen van de voertuigen. Wat het beste werkt is afhankelijk van de baan, de coureur en de wagen zelf.

‘Bij Formule 1-races zie je altijd mensen met een koptelefoon in een hokje op de pitmuur. Ik doe hetzelfde werk als zij, maar dan voor GT3- en GT4-wagens en Le Mans-prototypen. De hele engineering crew, die bij de Formule 1 uit tientallen personen met elk een eigen rol bestaat, is daar maar één persoon. Dat ben ik.’

 

Karten en race-games

Als kind was Driessen al fan van de autosport. ‘Ik kartte, deed race-games, en keek vrijwel elke Formule 1-race, met mijn vader op de bank.’

Ook de fascinatie voor de techniek zat er al vroeg in. Op zijn vierde deed hij zelf al pitsstops in de achtertuin.

Toen Driessen na de middelbare school besloot de techniek in te gaan, wist hij dan ook zeker dat het automotive engineering moest worden. Vervolgens baseerde hij elke opdracht waar mogelijk op autosport, en volgde hij extra mastervakken zoals voertuigdynamica en data-analyse.

 

Gescout

‘Uiteindelijk werd ik gescout in Engeland’, vertelt hij. ‘Ik stond met mijn laptopje in Excel data bij te houden van een Citybug Cup-race met geüpgrade personenauto’s. “Dat hebben wij niet eens voor de GT3 en GT4”, zei toen iemand. “Je moet bij ons komen werken!” Daarna is het balletje gaan rollen.’

Nu werkt Driessen onder meer voor Street Art Racing en Into Africa Racing (klantenteams van Aston Martin Racing) en voor 360 Racing met de raceauto Ligier LMP3.

Het is bepaald geen negen-tot-vijfbaan, vertelt hij. ‘In Zuid-Afrika heb ik de laatste drie nachten steeds maar één uur geslapen. Maar een droombaan is het wel!’

 

Alle talenten leren kennen? Kijk in het dossier Techniektalenten 2023.

 

Foto: Street Art Racing/Bram Machiels