
Reddingsrobot bestuurt met handgebaren
Een nieuwe robotkar moet reddingswerkers helpen bij noodsituaties. Het toestel volgt menselijke gebaren, navigeert zelfstandig en vervoert zware uitrusting over moeilijk terrein.
Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit De Ingenieur.
Duitse ingenieurs ontwierpen een robotkar die gebaren kan herkennen en zware lasten vervoert tijdens reddingsacties. De vierwieler is ontwikkeld door het robotica-innovatiecentrum van het Deutsches Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz (DFKI) en het Technisches Hilfswerk (THW) voor technische hulpverlening.
Handgebaren
De robot is voorzien van een dieptecamera die de gebruiker herkent en volgt. Met handgebaren geeft de gebruiker de robot taken. De robot interpreteert de gebaren via een neuraal netwerk en vertaalt ze vervolgens in opdrachten. Met ingebouwde 3D-sensoren kan de robot zelfstandig navigeren langs vooraf ingestelde routepunten en met ultrasone en lasersensoren ook obstakels vermijden. Dankzij de rupsbanden rijdt de kar door greppels en hoog gras en klimt hellingen op.
Bergingswerkzaamheden
Met spanbanden kunnen bijvoorbeeld generatoren, pompen of slangen tot 150 kilogram zwaar op de kar worden bevestigd. Daarmee is zware handarbeid bij het vervoeren van materiaal of gewonden op brancards niet meer nodig. De uitvinders denken dat hun robot met name van pas komt bij bergingswerkzaamheden van ingestorte gebouwen, verkeersongelukken of het redden van mijnwerkers in ondergrondse gangen.
Foto: Bundesanstalt THW/Yann Walsdorfi








