Door scheepsluiken te voorzien van zonnecellen kunnen binnenvaartschepen energie genereren voor de energiebehoefte aan boord. Ligt het schip aan wal, dan kan het in de toekomst terugleveren aan het elektriciteitsnet.

Dat is het idee van Wattlab, een startup die zonnepanelen wil gebruiken om de scheepsvaart te verduurzamen.


Nuon Solar Team

Wattlab ontstond vanuit het Nuon Solar Team van 2016 van de TU Delft, vertelt ingenieur Kasper Keizer. ‘In dat jaar hebben we een dunner en lichter zonnepaneel ontwikkeld dan op dat moment commercieel verkrijgbaar was.’

Sindsdien maakt de startup toepassingen voor zonne-energie in de mobiliteitssector en deed onder andere projecten voor Airbus en Picnic.


Scheepsluiken

‘De stap naar scheepsluiken lag voor de hand’, zegt Keizer. ‘De energiebehoefte aan boord van een binnenvaarder is groot, evenals de oppervlakte van de scheepsluiken.’

De opbrengst van één zonneluik per jaar is gemiddeld 2900 kilowattuur, genoeg om een gemiddeld Nederlands huishouden een jaar lang te voorzien van stroom. Een schip van 110 meter lang uitgerust met 22 zonneluiken kan zo tot wel dertigduizend liter brandstof per jaar besparen.


De Oleander

Najaar 2020 voer het eerste binnenvaartschip De Oleander met een proefopstelling van zonneluiken door Europa.

‘Bij de Oleander werkten we met schuifluiken. Het nadeel van deze luiken is dat er tijdens het laden en lossen altijd een groot deel van het laadruim gesloten moest blijven. Met het nieuwe type stapelluiken is dat probleem opgelost en kan het ruim bijna in zijn geheel open’, vertelt Keizer.


Offertes

Ook is de aansluiting op het boordnet geoptimaliseerd. Inmiddels is ook het tweede schip met zonneluiken, de MS Kenyro van wal.

De reacties uit de binnenvaart zijn positief en de aanvragen stromen binnen bij Wattlab en samenwerkingspartner Blommaert.

Keizer: ‘De eerste offertes zijn al verstuurd en naar verwachting varen er eind dit jaar meer schepen met zonneluiken op het water.’ 

Tekst: SIja van den Beukel
Foto: Marine Filming Group

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.