De zelfrijdende vrachtwagen van het Amerikaanse bedrijf Otto heeft zijn eerste vracht geleverd. De rit op de snelweg gebeurde zonder chauffeur. De vracht bestond uit 50.000 blikjes bier. In stedelijk gebied nam de chauffeur het stuur over.

De autonome rit bestond uit een kleine 200 km langs de Interstate 25 tussen Fort Collins en Colorado Springs. De vrachtwagen is in staat om afstand te houden tot zijn voorganger, en van rijbaan te wisselen wanneer dat echt nodig is. Ook al maakt dat het autonoom rijden op de snelweg relatief eenvoudig, het blijft een bijzondere prestatie.

De vrachtwagen is uitgerust met ruim 25.000 euro aan extra hardware om dit mogelijk te maken. Daarbij gaat het om camera’s, radar, een lidar, computers en software. Het dashboard bevat een rode knop waarmee de chauffeur het stuur direct kan overnemen. Tijdens de rit op de snelweg kon de chauffeur zonder probleem zijn stoel verlaten.

In stedelijk gebied lag het stuur in handen van de chauffer. Volgens Otto is het gezien de chaotische verkeerssituatie onverantwoord om daar nu al autonoom te rijden.

 

 

De zelfrijdende truck is een van de zes Volvo’s VNL 780 die Otto heeft omgebouwd. De eerste prioriteit van het bedrijf is dat de vrachtwagen basishandelingen als afstand houden en inhalen goed uitvoert. De volgende stap is het kunnen omgaan met wegwerkzaamheden en slechtweercondities.


Minder ongelukken

Otto, inmiddels overgenomen door het taxiplatform Uber, voorziet een toekomst waarbij vrachtwagens op de snelweg autonoom gaan rijden, mogelijk in treintjes zodat ook flink op brandstof kan worden bespaard. Een belangrijke voordeel van de zelfsturende vrachtwagen noemt Otto een grotere veiligheid. In de Verenigde Staten zijn vrachtwagens verantwoordelijk voor een kleine tien procent van alle verkeersongelukken op de snelwegen, terwijl ze ruim vijf procent van het totale verkeer in beslag nemen.

Verder maakt autonoom rijden het mogelijk dat de chauffeur tijdens de rit op de snelweg uitrust, en dus minder uur achter het stuur hoeft te zitten om zijn vracht af te leveren. Daarmee zou ook het rijtijdenbesluit kunnen worden opgerekt.