De werkzaamheden rond de spoorbrug over de A1 bij Muiderberg lopen uit. In ieder geval tot vanmiddag zal het autoverkeer nog ongeplande hinder ondervinden. De oude steunpilaren van de te vervangen brug bleken taaier dan Rijkswaterstaat van tevoren dacht.


Dit weekend begon de bekroning van de bouw van de nieuwe spoorbrug over de A1, bij Muiderberg. De nieuwe stalen brug, langer dan zijn voorganger, wordt zo’n 17 m opzij geschoven, naar zijn definitieve plek. Maar daarvoor moest ProRail eerst de oude brug in ijltempo slopen. Dat bleek meer moeite te kosten dan men vooraf dacht; de betonnen steunpilaren waren hard en het doorzagen kostte aanzienlijk meer tijd. Hoewel Rijkswaterstaat extra materiaal inzette, bleek zelfs dat niet genoeg om het werk voor de maandagochtendspits klaar te hebben.
 

Meer ruimte

Wie regelmatig over de snelweg A1 bij Muiderberg rijdt, heeft hem opgebouwd zien worden: de boogvormige stalen spoorbrug. Met een vrije overspanning van 225 m is de brug langer dan zijn voorganger. Het doel: meer ruimte creëren, zodat de snelweg A1 meer rijbanen kan krijgen. Na een lang bouwtraject (lees ook: ‘Spoorbrug rijdt vanavond over de A1’) vindt dit weekend de apotheose plaats. Rijkswaterstaat gaat de brug op zijn plaats slepen.

Maar eerst moet daarvoor natuurlijk de oude spoorbrug worden gesloopt. Daarover meldt ProRail in een persbericht:

Al in 2014 zijn er door ProRail ter voorbereiding stalen hulpbruggen geplaatst die nu 'slechts' losgemaakt hoeven worden om ze vervolgens eruit te kunnen hijsen. Daardoor is er nu minder tijd nodig. Het resterende betonnen deel van de brug, dat pal boven de A1 is gesitueerd, wordt in enkele dagen tijd met zwaar materieel verpulverd en afgevoerd. 


Vervolgens wordt de brug met een speciale installatie en via een voorgebouwde schuifbaan richting Amsterdam getrokken en geschoven. Zo komt hij op de plek te liggen van de oude spoorbrug.

Strakke tijdsplanning

Vanaf maandag 22 augustus gaat ProRail de brug dan met sporen, kabels, leidingen en baanapparatuur aansluiten op de sporen naar Weesp aan de ene kant en de sporen naar Almere aan de andere. Om hinder voor reizigers zoveel mogelijk te beperken, moeten al deze werkzaamheden binnen een strakke tijdsplanning plaatsvinden. Het streven is dat al op vrijdagmiddag 26 augustus de verkeersleiding van ProRail treinpaden over de nieuwe brug kan toewijzen aan de eerste treinen vanuit Weesp en Almere.

Hinder

Reizigers kunnen toch flinke hinder ondervinden van deze werkzaamheden. ProRail heeft de belangrijkste informatie onder elkaar gezet. Ga je met de trein, check dan voor je reis de Reisplanner van de NS. Wil je over de weg langs dit (knel)punt, raadpleeg dan even de website Van A naar Beter.
 

Foto's: ProRail

Uiteindelijk lukt het toch het werk klaar te krijgen, en rijdt de eerste trein over de nieuwe spoorbrueg. Zie hieronder de tuimelaps van Prorail.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.