'We moeten en kunnen snel over op elektrisch'
We moeten én kunnen snel over op elektrisch rijden, betoogt Auke Hoekstra, onderzoeker aan de Technische Universiteit Eindhoven en directeur van onderzoeksbureau Zenmo, in een column voor De Ingenieur.
Â
Vanaf 2035 mogen nieuwe autoâs in Europa geen CO2 meer uitstoten. Dat zijn de Europese Commissie en het Europarlement in oktober overeengekomen. Voor Rob Roos van de partij JA21 gaf dit aanleiding tot een opiniestuk in De Telegraaf â âElektrificatie wagenpark wordt nachtmerrieâ, waarin hij claimt dat het EU-doel onhaalbaar is.
Hij uit echter een flinke reeks aan onjuistheden. Om te beginnen stelt Roos dat het verbod op verbrandingsÂmotoren honderdduizenden banen kost bij de grote autobouwers. In werkelijkheid zullen bijna alle consumenten voor 2030 elektrisch gaan rijden omdat dit aanzienlijk goedkoper wordt in aanschaf en gebruik. Het voorgestelde verbod is vooral belangrijk omdat het Europese fabrikanten dwingt de kop uit het zand te halen.
Elektrische auto's verbruiken minder energie
Als alle autoâs in de EU elektrisch worden, is 20 tot 25 procent meer elektriciteit nodig, zo schrijft Roos, en dat is ongewenst in een energiecrisis waarin het gebruik van fossiel moet worden afgebouwd. Dit is beschamende misleiding. Ten eerste gebruiken elektrische autoâs juist vier keer minder energie dan brandstofautoâs.
Ten tweede kan elektriciteit uit vele bronnen komen, maar komt de energie voor brandstofautoâs vrijwel geheel van fossiel. Zo stoten elektrische autoâs in Europa nu al drie keer minder broeikasgassen uit gedurende hun levensduur, de productie van de accu meegerekend.
Stroomnet vernieuwen en uitbreiden
Verder vergt de elektrificatie van personenÂautoâs een dure versterking van het elektriciteitsÂnet en dat is een âonhaalbare kaartâ, stelt Roos. Hier klopt niets van. Voor de energietransitie moeten we het stroomnet hoe dan ook vernieuwen en uitbreiden.
Bovendien staan autoâs 95 procent van de tijd stil en zullen ze âslim ladenâ gebruiken: ze stemmen dan het opladen af op momenten dat stroom goedkoop is, zodat er geen piek op het elektriciteitsnet is wanneer zon en wind overvloedig zijn. Een win-win-win voor consument, elektriciteitsnet en duurzaamheid. Nederland is wereldmarktleider op dit gebied.
Elektrische auto's slechts 20 procent zwaarder
Dan zouden elektrische autoâs helemaal niet schoner zijn, volgens Roos, omdat ze 40 procent zwaarder zijn, waardoor er meer schadelijke deeltjes van de remmen en de banden afkomen. Alweer mis.
Ten eerste zijn de huidige elektrische autoâs gemiddeld slechts 20 procent zwaarder. En het gewicht van de batterij halveert ruwweg elke tien jaar terwijl de aandrijflijn van een elektrische auto juist honderden kiloâs Âlichter is. Ver voor 2035 zullen de elektrische autoâs dus juist lichter zijn. Ten tweede spreekt Roos hier over fijnstof, maar we stappen juist over op elektrische autoâs omdat ze nu al drie keer minder CO2 uitstoten.
Minder fijnstof van de remmen
Bovendien remmen elektrische autoâs op de motor en komt er daardoor juist veel minder fijnstof van de remmen af. Bij fijnstof moet je vooral kijken naar de kleinste en lichtste deeltjes en dan blijken remschijven en uitlaatgassen per gram veel erger te zijn dan bandenstof.
Ten slotte stelt Roos dat voor al die elektrische autoâs vele malen meer lithium, kobalt, grafiet en nikkel nodig zijn en we ons daarmee afhankelijker maken van dictaturen. Hij vergeet te vermelden dat we voor wegtransport ook olie gebruiken. Die kunnen we niet recyclen en het is in geld en gewicht duizenden keren meer. En juist voor olie zijn we afhankelijk van landen als Rusland en Saudi-ArabiĂ«.
Tekst: Auke Hoekstra, onderzoeker aan de Technische Universiteit Eindhoven en directeur van onderzoeksbureau Zenmo
Foto: Depositphotos