âWaterstofautoâs en elektrische accu-autoâs geen concurrentenâ
Het bedrijf Fountain Fuel opende deze week in Amersfoort zijn eerste âzero-emission stationâ. Hier kunnen automobilisten zowel waterstof tanken als hun auto opladen. Beide technieken zijn noodzakelijk, volgens de oprichters van het bedrijf en hun potentiĂ«le klanten.
Aan de oostrand van Amersfoort, op een steenworp afstand van de A28 en de A1, kunnen automobilisten binnenkort zowel waterstof tanken als hun elektrische auto opladen. Het bedrijf Fountain Fuel heeft hier een âzero-emission energy stationâ neergezet. Afgelopen woensdag, 10 mei, werd het officieel geopend door staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat; de openingshandeling bestond uit het aansluiten van een gloednieuwe BMW iX5 Hydrogen aan het waterstoftankstation.
Het is niet het eerste waterstoftankstation van Nederland â er waren er al vijftien, verspreid over het land â maar wereldwijd is dit het eerste station dat waterstoftankstations en laadpalen combineert.
Â
Eerst tankstations, dan autoâs
Weliswaar zie je op dit moment nog niet heel veel waterstofautoâs op de weg, maar dat is een soort kip-ei-probleem, zei Stephan Bredewold, een van de oprichters van Fountain Fuel, tijdens de kick-off meeting. âWe kunnen wachten tot er waterstofautoâs zijn voor we waterstofstations neerzetten, maar in de praktijk zullen er pas mensen in gaan rijden als die stations er staan.â
Â
Waterstof of elektrisch?
In de Waterstofladder van de milieuorganisatie Natuur & Milieu, die aangeeft voor welke toepassingen waterstof echt meerwaarde heeft, bungelt de waterstofauto ergens achteraan, zoals wij schreven in een groot verhaal over de toepassingen van waterstof in het aprilnummer van De Ingenieur.
De reden hiervoor is dat elektrische autoâs met een accupakket een prima alternatief zijn. Bovendien is de waterstofauto veel minder efficiĂ«nt dan een elektrische auto: waterstof maken kost veel meer energie dan het oplevert als het in de brandstofcel stroom opwekt. Een batterijauto komt met dezelfde hoeveelheid stroom tot wel drie keer zo ver.
Â
Beide nodig
Maar het wordt tijd dat we ophouden deze twee manieren van emissieloos autorijden als concurrerend te beschouwen, zeggen vrijwel alle sprekers in Amersfoort. âAlle bronnen zijn nodig, we moeten niet wedden op Ă©Ă©n paardâ, zoals Sander Sommer het formuleert - hij is managing director Benelux van het bedrijf Allego dat zich juist met elektrisch laden bezighoudt.
Dat vindt ook JĂŒrgen Guldner, programmamanager waterstoftechnologie bij de BMW-groep. âElektrische autoâs zijn geweldig, maar wat als je geen laadmogelijkheid vlak bij je huis hebt? Als je een bedrijf hebt waarbij je helemaal geen tijd hebt de autoâs steeds weer op te laden? Als je in een koud klimaat woont, waar elektrische autoâs vaak problemen geven? Of, en dit moet jullie als Nederlander bekend klinken, als je iets achter je auto wil hangen?â
Maar het allerbelangrijkste, zeggen de sprekers wederom eensgezind, is dat de energietransitie er op inzet dat vrijwel ĂĄlles straks elektrisch gebeurt, en er dus een enorme concurrentie om ruimte op het elektriciteitsnet zit aan te komen. âAls wij honderd bussen elektrisch willen laten rijden, kunnen er 1500 woningen minder op het net worden aangeslotenâ, zegt Frank Versteege, manager bij automotive-bedrijf Louwman Groep (importeur van Toyota, Lexus en Suzuki).
Â
Â
Extra subsidies
Staatssecretaris Heijnen bracht goed nieuws mee naar de bijeenkomst: het kabinet heeft in het nieuwe klimaatpakket 178 miljoen euro vrijgemaakt voor waterstoftoepassingen op de weg en in de binnenvaart, meldde ze. Het bedrag komt bovenop de 22 miljoen die hiervoor al klaarlag.
Â
Toekomst
Fountain Fuel gaat intussen enthousiast verder. Na dit eerste zero-emission energy station in Amersfoort volgen er dit jaar nog twee, namelijk in Nijmegen en in Rotterdam. In 2025 wil het bedrijf dit hebben uitgebreid tot elf stations, en in 2030 tot vijftig. En laat dan de waterstofautoâs maar komen.
Â
Openingsbeeld: Fountain Fuel