Eureka

Door de geplande invoering van zero-­emissiezones in binnensteden verschijnen er steeds meer vrachtfietsen met elektrische trapondersteuning. De Duitse startup Dynamic Drives Giessen ontwikkelde een handige bakfiets met een flink laadvermogen.

 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.

 

De vierwielige cargofiets Intelectra Cargo L heeft een wielbasis van 1,6 meter en weegt ruim 120 kilogram. Tussen het aluminium frame, opgebouwd uit rechthoekige profielen, ligt een laadbak van 121,5 bij 61 centimeter.

Hierin kunnen zes eurokratten van 60 bij 40 centimeter worden opgestapeld. Naast de Cargo L is er ook de veertig centimeter langere Cargo XL, met ruimte voor acht kratten.

 

Instelbare achterwielvering


De Cargo L en XL hebben hetzelfde laadvermogen van 450 kilogram, inclusief de bestuurder. De achterwielvering is instelbaar afhankelijk van het mee te nemen gewicht.

De bestuurder zit direct voor de vrachtruimte, bovenop de vooras. Het framedeel met de trapas steekt als enige voorbij de voorwielen naar voren toe uit. De Intelectra is optioneel te voorzien van een huif die zowel de lading als de bestuurder beschermt tegen de regen.

De cargofiets is uitgerust met het Intelectric-serial hybrid system inclusief regeneratief remsysteem. De bestuurder wekt door te trappen maximaal 250 watt vermogen op om de accu bij te laden.


Bereik van bijna honderd kilometer

Door harder te trappen gaat de fiets sneller, maar dit wordt elektronisch geregeld. De elektriciteit voor de twee elektromotoren van ieder 125 watt op de achterwielen komt direct uit de accu.

Het hele aandrijfsysteem zonder mechanische overbrengingen is volgens de makers dertig­duizend kilometer onderhoudsvrij.

De Intelectra is geregistreerd als een pedelec met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Optioneel kan de cargofiets ook worden uitgerust met een gashendel, maar daarmee valt die wel in een andere voertuigklasse.

De accu levert, afhankelijk van lading en rijomstandigheden, een bereik van maximaal 93 kilometer. Het opladen van de accu duurt zo’n anderhalf uur.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Dynamic Drives Giessen

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.