NASA werkt aan een nieuw experimenteel vliegtuig met veertien elektromotoren. Het vliegtuig moet laten zien dat elektromotoren energie- en kostenefficiënt zijn voor een klein toestel. 

Het vliegtuigje van NASA en heeft de bijnaam 'Maxwell' gekregen, vernoemd naar de natuurkundige die de elektromagnetische wetten formuleerde. De ingenieurs van de ruimtevaartorganisatie passen een bestaane Italiaans vierzitter aan. Daarbij vervangen ze het gehele vlieggedeelte: vleugels en de twee gasmotoren met propeller verdwijnen om plaats te maken voor twee lange vleugels waar 14 motoren op passen. Twaalf motoren werken alleen bij de start en de landing van het vliegtuig, Op kruishoogte, als er minder energie nodig is, vliegt het toestel op de twee buitenste motoren.

Voordeel met kleine motoren

NASA hoopt hiermee aan te tonen dat een vliegtuig met veel kleine motoren zuiniger vliegt dan een toestel met twee grotere, op fossiele brandstoffen draaiende motoren. De organisatie voorspelt een vijf keer kleinere energiebehoefte.

Daarmee kan de kleine luchtvaart in totaal 40 procent goedkoper worden, zo rekent NASA alvast voor. Aangezien batterijen herbruikbaar zijn en tijdens gebruik geen CO2 de lucht in sturen, zou vliegen flink milieuvriendelijker kunnen worden. De eerste vluchtmet het toestel is gepland in 2017.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.