Vandaag toonde transportbedrijf Hyperloop One de eerste beelden van hun vacuümbuis. Daarin moeten shuttles zonder luchtweerstand razendsnel gaan rijden.  De buis moet uiteindelijk 500 m lang worden en dient meer als proof of principle dan als volwaardige testruimte. Shuttles kunnen in zo'n korte buis nooit hun maximumsnelheid bereiken.

Meer dan een buis op sokkels is de nieuwe testbaan van Hyperloop eigenlijk niet. De buis is echter wel een beetje bijzonder: hij moet wel luchtdicht zijn zodat de luchtdruk binnenin laag gehouden kan worden. Op die manier is supersnel transport mogelijk, dankzij de afwezigheid van luchtweerstand.

De testbaan heeft voor Hyperloop One een meerledig doel: door de bouw doet het bedrijf ervaring op met het bouwen van een vacuümbuis. Daarnaast kunnen ze meer leren over de functionaliteit van de buis: hoe werken de vacuümpompen, is de buis kwetsbaar voor luchtlekken en zijn eventuele catastrofes beheersbaar?


Emiraten-Hyperloop

In de baan gaan straks ook shuttles rijden. Met een lengte van 500 m is de testbaan overigens nauwelijks geschikt voor hogesnelheidsproeven, want dan is een shuttle al na 2 s aan het eind. De testbaan zou oorspronkelijk 8 km lang worden, maar Hyperloop One ziet daar nu vanaf. De korte buis wordt nu vooral gebruikt als proof of principle, om vervolgens de eerste volwaardige hyperloop aan te gaan leggen tussen Dubai en Abu Dhabi, over een afstand van 160 km. Eind vorig jaar werd over de aanleg van de Emiraten-Hyperloop een overeenkomst getekend. Deze wordt in eerste instantie alleen gebruikt voor vrachtvervoer.


Op schaal

Hyperloop One is een commercieel hyperloopbedrijf, opgericht om het idee van Elon Musk voor een hyperloop-transportsysteem (download pdf Hyperloop Alpha) in de praktijk te brengen. De activiteiten van Hyperloop One verlopen parallel aan de tests in de 1,2 km lange vacuümbuis die SpaceX heeft gebouwd en vooral is bedoeld voor de Hyperloop competitie die Musk heeft uitgeschreven. Het Hyperloopteam van de TU Delft won die competitie, hoewel de TU München het snelheidsrecord zetten (lees: ‘Delft Hyperloop wint wedstrijd’).

De testbaan van Hyperloop One is weliswaar korter, maar heeft wel een realistische diameter van 3,3 m; de testbaan van SpaceX is met een diameter vaneen kleine 2 m alleen geschikt voor schaalmodellen.


160 miljoen dollar

Voor het management van Hyperloop One verliep het afgelopen half jaar uiterst turbulent, toen medeoprichter Brogan BamBrogan het bedrijf verliet en er rechtszaken volgden. Eind vorig jaar werden die geschikt. Hyperloop One heeft inmiddels zo’n 160 miljoen dollar aan investeringskapitaal opgehaald.

Impressie van de testbaan van Hyperloop One:
 


Zo moet de Emirtaten-Hyperloop er uit gaan zien: