Het vernieuwde station Breda – OV-terminal is een completere omschrijving – is door een vakjury verkozen tot het beste gebouw van Nederland van 2017. Dit ondanks de kritiek van reizigers vlak na de oplevering van het imposante gebouw. Architect Koen van Velsen wordt niet alleen geprezen om het comfortabele nieuwe station dat hij voor Breda ontwierp, maar krijgt ook lof voor het verbinden van een vergeten stadsdeel met het centrum.

Op plaats 2 en 3 kwamen respectievelijk het nieuwe Deventer stadshart en museum Voorlinden in Wassenaar, zo meldt De Volkskrant. Opvallend is dat onder de negen kanshebbers nog een ontwerp was van Van Velsen: Sportcentrum De Rozenburcht in Rozenburg.

De verkiezing van het Beste Gebouw van het Jaar is in handen van de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA). De jury bestaat uit architecten en vormgevers. In totaal waren voor de prijs 113 gebouwen ingezonden, waarvan de jury er 21 bezocht en uiteindelijk negen nomineerde.
 

Kritiek vlak na opening

De lof voor de Bredase OV-terminal van vakgenoten van de architect is opvallend. Vlak na de opening klonk er namelijk forse kritiek van reizigers op het gebouw (lees: ‘Breda opent multifunctioneel station’). Zij spraken over een ‘betonnen bak die veel te groot en onoverzichtelijk’ is. Het ‘licht is vervelend, geen zonlicht’. Het station voelt ‘verlaten, afgelegen en onveilig aan’. Architect Van Velsen pareerde die kritiek met de opmerking dat het gebouw nog niet af was.



Inmiddels is het gebouw alweer maanden in gebruik en de laatste keer dat wij het station bezochten was het er een drukte van jewelste met reizigers en winkelend publiek. Behalve het trein- en busstation zijn in het gebouw namelijk ook talloze winkels aanwezig, en eettentjes. En misschien moeten mensen eerst een tijdje gebruikmaken van een gloednieuw gebouw voordat ze het gaan waarderen. Architectonisch zit het in ieder geval goed in elkaar.

Lees hier het artikel dat we schreven over de nieuwe OV-terminal Station Breda, met mooie fotogalerij.
 

Foto's Rob van Esch/ProRail

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.