De Suurhoffbrug, die geldt als toegangspoort tot de Maasvlakte, is na 45 jaar toe aan een opknapbeurt. Rijkswaterstaat heeft daarbij gekozen voor een innovatieve methode. 

De stalen verkeersbrug, bij Brielle en Oostvoorne, wordt al jaren zwaarder belast dan bij de bouw begin jaren '70 was voorzien. Over de brug loopt de A15, populair bij vrachtverkeer dat naar de Maasvlakte moet.

Om de brug te ontzien, is er eerder dit jaar een tijdelijke brug naast gelegd, voor één van de rijrichtingen. Die zal er blijven liggen tot na 2030, wanneer er een vernieuwde verbinding komt. De bedoeling is dat de tijdelijke brug tegen die tijd wordt hergebruikt als onderdeel van de geheel vernieuwde brug. 


Staalplaten

Normaal gesproken wordt bij het opknappen van stalen bruggen gekozen tussen twee opties: het aanbrengen van speciaal hogesterktebeton of het plaatsen van staalplaten die op het wegdek worden verlijmd met epoxylijm.

Voor de Suurhoffbrug waren deze geijkte methoden evenwel niet geschikt, legt technisch manager Bram Buts van Rijkswaterstaat uit. 'De brug is in 1972 extreem slank ontworpen', zegt hij. 'Elke kilo staal die niet strikt noodzakelijk was, is weggelaten. De brug heeft daarvoor in 1974 de Nationale Staalprijs en later ook de Europese Staalprijs gewonnen'.


Slank ontwerp

Gevolg van het slanke ontwerp is wel dat de brug voor de versterking met beton te licht is. Ook het verlijmen van de platen alleen zou onvoldoende versterking bieden: daarvoor beweegt de brug te veel. 

Om de levensduur van de oude brug toch te verlengen, heeft Rijkswaterstaat nu gekozen voor een innovatieve, dubbele versterkingsmethode. Daarbij worden staalplaten behalve met bouten ook met epoxylijm op het wegdek bevestigd.
 


Levensduur

De brug moet nog tien jaar mee, legt Buts uit, waarbij vier reparatiemomenten per jaar aanvaardbaar wordt geacht.

'Hadden we gekozen voor pappen en nathouden, dan waren er vermoedelijk meer reparatiemomenten nodig geweest. Daarom kozen we voor versterking van de brug, met name van het basculedeel van de brug, dat in het verleden kon draaien.'

 

Een sensor meet alle bewegingen in de proefbrug. 


Sterk en effectief

De gekozen versterkingsmethode is licht en relatief eenvoudig, zegt Buts, maar tegelijk sterk en effectief: de platen kunnen niet langer vervormen of verschuiven.

De weg zal komende maand één weekend lang volledig worden gesloten: dat is voldoende tijd om epoxylijm aan te brengen en te laten uitharden. Voorafgaand aan het weekend zullen gaten worden geboord en tien versterkingsplaten geplaatst.

 
In Nederland ontwikkeld

De methode is in Nederland ontwikkeld binnen het technische team van Rijkswaterstaat. Behalve de ingenieursbureaus Arup en Royal Haskoning DHV was daarbij ook de aanneemcombinatie Stipt betrokken, bestaande uit Hollandia, Dura Vermeer, Besix en Mobilis TBI. Ook TNO en TU Delft werkten mee aan het onderzoek.


Namaakbrug

Rijkswaterstaat heeft de nieuwe versterkingsmethode afgelopen jaar uitvoerig getest. Daarbij werd een stuk van de Suurhoffbrug nagebouwd, met nieuwe versterkingsplaten waarover volgeladen vrachtwagens reden.
 

Dankzij gevoelige sensoren op en onder de platen konden de betrokken onderzoekers direct de effecten bestuderen en de onderzoeksmodellen controleren.

In alle controlestappen bleek de epoxy in combinatie met bouten boven verwachting goed te presteren en dus geschikt voor toepassing op de Suurhoffbrug.


Ook voor andere bruggen 

Volgens Buts is de methode weliswaar bedacht voor de Suurhoffbrug, maar zullen in de toekomst ook andere bruggen op deze wijze worden versterkt.

'We hebben geconstateerd dat deze manier van versterken vele malen minder hinder met zich meebrengt dan de andere methoden omdat het vel sneller gaat. Het is een relatief eenvoudige oplossing die zeker ook elders zal werken.'


Foto boven: Paul van Baardwijk
Overige foto's: Rijkswaterstaat

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.