Met een slimmere aanpak kan de avondpiek in stroomverbruik door het laden van elektrische auto’s bijna worden gehalveerd. Dat blijkt uit een proef van Vattenfall, ElaadNL en Enexis in zes Noord-Brabantse en Limburgse gemeenten.

 

Bij deze proef werd de snelheid waarmee bepaalde clusters laadpalen stroom leveren aan aangekoppelde auto’s verlaagd tijdens de drukste uren op het elektriciteitsnet, tussen vijf en negen uur ’s avonds.

De avondlaadpiek daalde hierdoor met 35 tot 49 procent. Dit betekent dat slim laden het mogelijk maakt om bijna twee keer zoveel laadinfrastructuur te plaatsen zonder dat het net overbelast raakt.

 

2,25 miljoen elektrische auto’s

Prognoses van het kenniscentrum ElaadNL laten zien dat Nederland in 2030 rond de 2,25 miljoen elektrische auto's (EV's) telt (link). Als deze voertuigen allemaal aan het einde van de werkdag aan de laadpaal gaan, levert dat een enorme druk op het elektriciteitsnet op. Het landelijke project ‘Slim Laden voor iedereen’ moet hierin verandering brengen.

 

De proef

De proef duurde anderhalf jaar, en vond plaats bij groepen laadpunten in Breda, ’s-Hertogenbosch, Nederweert, Oisterwijk, Oosterhout en Vaals. In totaal ging het om 72 laadpalen.

‘De laadsnelheid van deze palen werd automatisch bepaald, en was enerzijds afhankelijk van de ruimte op het stuk van het elektriciteitsnet waaraan ze gekoppeld zaten en anderzijds van het aantal tegelijkertijd lopende laadsessies op dat deel van het elektriciteitsnet’, legt projectleider Marisca Zweistra van ElaadNL uit. ‘De beschikbare ruimte werd verdeeld over die actieve laadsessies.’

De ruimte op het net werd bij de proeven (nog) niet gemeten, maar ingeschat op basis van het tijdstip van de dag. In de eerste fase van het project waren deze capaciteitsprofielen elke dag hetzelfde, later werd met variabele profielen geëxperimenteerd. Ook werd een fictief scenario getest, waarbij het elektriciteitsnet zonder ingreep in de laadsnelheden daadwerkelijk overbelast zou raken. Daarvan is momenteel nog geen sprake.

 

Zon en wind

Uiteindelijk is het de bedoeling van het project ‘Slim Laden’ dat niet alleen deze piekbelasting, maar ook de beschikbaarheid van wind- of zonne-energie en de ruimte op het elektriciteitsnet gaan meespelen voor de hoeveelheid stroom die laadpalen op een bepaald moment leveren.

Zo zal het laden zo veel mogelijk naar momenten van de dag worden verplaatst waarop het rustig is op het elektriciteitsnet. Dat kan automatisch, zoals in deze proef, maar bijvoorbeeld ook door het introduceren van een gedifferentieerd tarief voor het afnemen van stroom, afhankelijk van het tijdstip op de dag.

 

Totale hoeveelheid energie

Omdat de meeste auto’s de hele nacht aan de laadpaal blijven staan, heeft het verlagen van de laadsnelheid in de avonduren nauwelijks invloed op de totale hoeveelheid energie die uiteindelijk wordt ‘getankt’. Gemiddeld werd er per keer 2 tot 4 procent minder energie geladen dan gebruikelijk. Dat werd vooral veroorzaakt door auto’s die relatief kort geparkeerd stonden op het moment dat de laadsnelheid werd teruggeschroefd.

 

Vervolg

De bevindingen uit deze proef worden gebruikt voor het landelijke opschalen van Slim Laden. Het doel is dat al in 2025 60 procent van de laadsessies op publieke en semipublieke laadpalen ‘slim’ zal plaatsvinden. Zweistra: ‘En we werken aan een voorstel om dit ook voor private laadpunten mogelijk te maken. Dat is belangrijk om de overstap naar 100 procent elektrische mobiliteit te kunnen maken.’

Het belangrijkste voordeel van Slim Laden is dat er ruimte komt voor meer laadpunten of andere elektriciteitsverbruikers, zegt Zweistra. ‘Dit door de invloed van elke afzonderlijke laadpaal te voorspellen en het tijdstip van opladen naar gunstige momenten te verplaatsen.’

Voor auto’s die kort geparkeerd staan kan het wel problematisch zijn als de laadsnelheid dan net erg laag is. Zweistra: ‘Maar gelukkig vinden dat soort korte laadsessies meestal overdag plaats, als er genoeg ruimte is op het net.’ De provincies gaan de aanbevelingen uit het rapport nu bestuderen.

 

Openingsbeeld: Depositphotos

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.