Een V-vormig vliegtuig, bestaand uit één grote vleugel, zou veel minder weerstand ervaren en veel lichter zijn dan een gewoon vliegtuig. Om die theorie te testen, heeft de TU Delft een vliegend schaalmodel van het experimentele ontwerp gebouwd. Het team presenteerde het toestel maandag op de KLM Experience Dagen. 

Later dit jaar zal voor het eerst echt gevlogen worden met het drie meter grote schaalmodel. Het idee is dat het revolutionaire ontwerp van de Flying-V, met zijn aerodynamische vorm en geringe gewicht, ervoor zorgt dat het brandstofverbruik circa 20 procent lager ligt dan van een traditioneel toestel. 'Uiteindelijk moet de luchtvaart volledig draaien op duurzame energie, CO2-neutraal', zegt decaan Henri Werij in een persbericht. 'Ik ben ervan overtuigd dat we dit gaan bereiken.' 


KLM betaalt mee

Delftse onderzoekers zijn al langer bezig met het onderzoek naar een V-vormig vliegtuig,. Eerder dit jaar werd bekend dat KLM ging meebetalen aan de ontwikkeling. 

De afgelopen maanden bouwden ingenieurs, technici, studenten en onderzoekers een vliegend schaalmodel van 3,06 m breed en 2,76 m lang. 'Met het schaalmodel gaan we dit najaar testvluchten uitvoeren', zei projectleider Roelof Vos. 'Dat moet duidelijkheid geven over de vliegeigenschappen. We denken dat het toestel goed bestuurbaar is, maar pas als we er echt mee hebben gevlogen weten we dat zeker.'

De straalmotoren zullen in eerste instantie op kerosine lopen, maar een eenvoudige aanpassing moet voldoende zijn om het toestel geschikt te maken voor energiebronnen van de toekomst, zoals elektrisch-gesteunde straalmotoren


Interieur

Hoewel de Flying-V minder lang is dan een A350, heeft het toestel wel dezelfde spanwijdte. De inzet van het vliegtuig zou dan ook geen ingrijpende wijzigingen vereisen in de infrastructuur van de luchthavens: de huidige gates, taxibanen en hangars volstaan. De Flying-V kan in de standaard figuratie 314 passagiers vervoeren en 160 m3 vracht, beide nagenoeg gelijk aan die van de A350 van Airbus, dat al interesse heeft getoond. 

Voor het eerst toonden de makers maandag ook een ontwerp voor de inrichting. Hoogleraar Peter Vink: 'De Flying-V kan worden ingericht zoals de klant dat wil. Traditioneel zoals in de huidige Airbus A350, of radicaal anders. Het doel van ons interieurconcept van de Flying-V is om de passagiersbeleving te verbeteren bij een lager gewicht en met passagiersaantallen vergelijkbaar met de huidige Airbus A350.'

Het cabineconcept dat de ontwerpers presenteerden, voorziet in vier typen zitplaatsen: bedden, loungeplekken, groepszitjes en individuele zitplaatsen. 'We benutten de ovale vorm door bedden te maken en positioneren de stoelen in de vliegrichting, zodat passagiers niet schouder aan schouder zitten', zei Vink. 

Voor de Flying-V echt de lucht in gaat, is er nog veel onderzoek nodig, benadrukte Vos, onder meer naar de vliegprestaties en het geluid.

 

Foto's: Guus Schonewille

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.