Satirische 'Computer Show' wordt reclamespot
Een videoserie die anderhalf jaar geleden de computerwereld op de hak nam, prijst nu printers van HP aan. Het verschil is niet te merken, en dat is een compliment waard.
Computer Show was in 2015 in beperkte kring een sensatie. De formule was aangenaam verwarrend: Gary Fabert, een pedante presentator van een tv-show uit de jaren '80, interviewde internetcoryfeeën van nu. Zijn onwetendheid van computerzaken werd alleen overtroffen door zijn onvermogen dit toe te geven. In de vormgeving domineerden bordkartonnen decors en computergraphics die dertig jaar geleden geavanceerd waren maar nu vooral lachwekkend zijn. Behalve de technologie van de jaren '80 en de arrogantie van de tv-wereld werd ook het dwepen met de laatste trends van internet op de hak genomen.
Na anderhalf jaar stilte is er nu een nieuwe episode, gesponsord door HP om nieuwe printers aan te prijzen. Het resultaat verrast opnieuw aangenaam. Twee mensen van HP doen van harte mee aan een vraaggesprek dat geen moment op gang wil komen. Ze worden aangekondigd als mensen van 'H... eh... [blik op papiertje] P!' Presentator Gary toont een rol van drie meter papier uit zijn matrixprinter waarop hij in zwartwit een gelukwens aan zichzelf heeft geprint en vraagt retorisch of die nieuwe HP-printer dat ook kan.
Het loopt uit op een print-off. Die eindigt voorspelbaar maar is grappig doordat de opponent van HP, een matrixprinter genaamd Bob Marley (because it's always jamming), zo evident kansloos is. Met ongepaste opmerkingen zorgt Fabert er bovendien voor dat niemand zich een houding weet te geven.
Een extra laag in het verhaal is ontstaan in de verslaggeving over deze comeback van de Computer Show. Verschillende blogs noemen het heel gewichtig een 'serie' en Adweek heeft het over een 'bestaande parodieshow', alsof de productie nog steeds loopt. In werkelijkheid zijn er op YouTube maar twee afleveringen te vinden en ik vind geen aanwijzingen dat er ooit meer zijn gemaakt. De behoefte om de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn, blijft sterk, zelfs als het gaat over een programma dat pretenties en gemakzucht bespot.
Een van de makers laat in Adweek weten open te staan voor samenwerking met andere bedrijven om meer afleveringen te maken. Te hopen valt dat dat lukt.
Hieronder de twee eerdere 'Computer Shows'.