Een robotvogel kan effectief zijn bij het verjagen van echte vogels op een vliegveld. Dat laat een maandenlange test zien met de Robird van het Nederlandse Clear Flight Solutions op het vliegveld van Edmonton, Canada. Nooit eerder werd een robotvogel op een vliegveld gebruikt om vogels te verjagen.

Vliegvelden hebben vaak last van vogels die in de omgeving broeden of tijdelijk verblijven. Van een botsing met een kleine vogel voelt een vliegtuig niet zoveel, maar ganzen van 2 kg of meer die op de cabine botsen of in de straalmotor terechtkomen, kunnen tot grote problemen leiden. Denk aan het vliegtuig bij New York, dat een troep ganzen in de straalmotor kreeg, waarna het een noodlanding moest maken op de Hudson-rivier.


Vandaar dat vliegvelden mensen in dienst hebben om vogels te verjagen met harde geluiden; ook ter bescherming van de vogels zelf. De Robird is een radiografisch bestuurbare robotvogel die daarbij kan helpen. In De Ingenieur hadden we eerder een uitgebreid verhaal over de Robird en maker Nico Nijenhuis (pdf-bestand).

Van half juli tot eind oktober voerde Clear Flight Solutions op het Canadese vliegveld tests uit. 'We analyseren momenteel de resultaten, maar hebben al gezien dat de Robird effect heeft', zegt ing. Nico Nijenhuis, CEO van het bedrijf. 'Groepen ganzen die kwamen aanvliegen in een verboden gedeelte van het vliegveld hebben we met onze robotvogel van koers laten veranderen. Ook vogels op de grond kunnen we verjagen.’


Nagebootst dierlijk gedrag

Tijdens de tests trokken twee mensen van Clear Flight Solutions dagelijks op met de bioloog van het vliegveld. Die kent de omgeving op zijn duimpje en weet precies welke vogels er te verwachten zijn. Dienden zich vogels aan die voor problemen konden zorgen, dan liet de piloot de Robird opstijgen om die met nagebootst dierlijk gedrag te verjagen.


Luchtgevechten

‘Het is echt zaak om het gedrag van een valk na te doen’, vertelt Nijenhuis. ‘Soms leidt dit zelfs tot spectaculaire luchtgevechten met een buizerd, een valk of een rode wouw. Die winnen we meestal, omdat onze batterij twaalf minuten meegaat en de echte vogel al eerder uitgeput is afgedropen.

Edmonton International Airport is enthousiast en wil in het voorjaar verder werken met de Robird. In Nederland mogen drones en robotvogels nog niet op vliegvelden vliegen, maar regels zijn in de maak.

De New York Times maakte een reportage van de inzet van de Robird, in geschreven vorm, en vergezeld van deze video:


Beeldmateriaal Clear Flight Solutions

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.