Een door een 19-jarige Brit in elkaar gezette bot helpt mensen helpen om parkeerboetes aan te vechten of geld terug te krijgen na een vertraagde of geannuleerde vlucht. Nu wil de maker de bot ook geschikt maken voor asielaanvragen van vluchtelingen.

De bot stelt mensen via een geautomatiseerd chatprogramma vragen over hun zaak en schrijft vervolgens aan de hand van feiten een standaardbrief voor de lokale autoriteiten. Dat kan een rechtbank zijn, de overheid of een bedrijf zoals een luchtvaartmaatschappij. De bot houdt zich niet met álle juridische zaken bezig. Alleen kwestis die via een standaardproces verlopen zijn eenvoudig te automatiseren, zo verklaarde uitvinder Joshua Browder.

Nu richt hij zijn pijlen op een actueel onderwerp: de asielprocedure. Voor vluchtelingen is die vaak ingewikkeld en vereist die een hoop werk. Browder probeert zijn digitale advocaat nu fatsoenlijk Arabisch te leren, zodat de standaardprocedure in het land van herkomst uitgevoerd kan worden. Dat is niet eenvoudig, maar Browder ziet geen grote problemen - de stappen van asielaanvraag zijn bekend en grotendeels altijd hetzelfde.

Saai en repetitief

Op het gebied van verkeersboetes lijtk de advocaat het behoorlijk goed te doen. 64 procent van de 250.000 in Londen aangevochten parkeerboetes wist hij te ontkrachten. Gezien de enorme hoeveelheid boetes die gemeenten uitschrijven, ligt er genoeg werk. Voor een gewone advocaat is dat saai, repetitief en toch tijdrovend werk. Een digitale advocaat werkt dag en nacht door in hoog tempo, zonder dat hij moe wordt.

Browder bedacht de advocaat uit een gevoel van onrecht. Parkeerboetes dragen niet bij aan een veiliger weg, en worden gezien de hoogte vooral gebruikt om de gemeentekas te spekken, zo redeneerde hij. Dat moest worden aangepakt, en de jurist en autodidactisch programmeur ging aan de slag.