Autorijden zonder benzine of diesel te tanken? De Nederlandse kunstenaar Gijs Schalkx laat dat prachtig zien door zelf brandstof te maken uit plastic afval.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Centraal in het werk van Gijs Schalkx staat dat hij de energie-­infrastructuur inzichtelijk maakt die veel mensen voor lief nemen. Twee jaar geleden sprak De Ingenieur Schalkx over zijn slootmotor. Om twintig kilometer op deze brommer te rijden, moest hij eerst acht uur in een sloot schoffelen om natuurlijk methaangas te oogsten. Nu ligt zijn aandacht bij een andere vorm van brandstof.

‘Ik had een heleboel plastic afval liggen en dat is natuurlijk gewoon olie’, vertelt Schalkx. ‘Het plastic afval dat gemeenten inzamelen wordt nog altijd voor een deel verbrand. Dus zolang we als samenleving meer plasticafval produceren dan we recyclen kan ik er net zo goed op gaan rijden.



Omgekeerde raffinaderij

Om dat mogelijk te maken ben ik een jaar lang proefondervindelijk gaan bouwen en testen.’ Het resultaat is een soort omgekeerde raffinaderij op het dak van zijn Volvo uit 1983, waarmee Schalkx tijdens de Dutch Design Week 2023 door Eindhoven reed.

Schalkx kraakt het plastic in een dichte oven zonder zuurstof bij een temperatuur van omstreeks 700 graden Celsius tot gas. Dit wordt vloeibaar in een condensator en opgeslagen in een brandstoftank.


Geur van warm plastic

‘Deze wordt verwarmd door koelwater omdat de brandstof iets dikker is dan diesel. Starten en warmlopen gaat daarom op diesel, evenals het laatste ­stukje van de rit om te voor­komen dat de brandstofpomp en de verstuivers verstoppen door de dikkere brandstof’, vertelt Schalkx naast de auto waar een lichte geur van warm plastic omheen hangt.

De omgekeerde raffinaderij heeft volgens hem een efficiĂ«ntie van ongeveer 50 procent. ‘Ik verwacht dat het niet vervuilender is dan rijden op diesel, aangezien je de hele reguliere brandstofinfrastructuur overslaat. Mijn doel hiermee is echter vooral bewus