Video

In de Noord-Chinese stad Baoding is vorige week een tuibrug bestaand uit twee draaiende delen boven een spoorlijn geplaatst. Bekijk het timelapsefilmpje van de operatie.

Op het bovenstaande filmpje, gepubliceerd door CCTV Video News Agency, is te zien hoe de twee delen van de brug naar hun plek toe bewegen. Aanvankelijk staan ze parallel aan de weg, dan draaien ze naar elkaar toe. 

Voordeel van deze swivel-methode, die in China geregeld wordt toegepast, is dat het treinverkeer onder de brug er weinig hinder van ondervindt. Bovendien is een brug op deze manier snel op zijn plek te krijgen: het draaien was in dit geval in een dik uur gebeurd.
 

Hopeloos complex

Nadeel is, in de woorden van de Delftse hoogleraar Rob Nijsse, dat het draaimechanisme 'hopeloos complex, duur en zwaar' is. 'Ik schat de kosten op 50 procent hoger dan bij een vaste brug.'

Een ander pijnpunt is de voeg waar de twee brugdelen bij elkaar komen. 'Een ongelijkheid hier is moeilijk te accepteren voor het verkeer.'
 

Knappe prestatie

Verder moet de brug berekend zijn op twee totaal verschillende belastingsituaties, vervolgt Nijsse, namelijk in de draaisituatie en de gesloten situatie. 'Beide stellen zeer hoge eisen aan materiaalgebruik en sterktes op totaal verschillende plekken.'

Al met al noemt Nijsse het realiseren van de brug een 'technisch zeer bijzondere en knappe prestatie'. 'Die geeft eens te meer aan dat de Chinese overheid belang hecht aan technisch kunnen en het ontwikkelen van nieuwe kennis en ervaring.'
 

Acht rijstroken

De brug zou 81.000 ton wegen, al zijn er ook bronnen die spreken over 46.000 ton. Hij heeft een totale lengte van 495 meter, met een overspanning van 240 meter, en een breedte van 40 meter, die plek biedt aan acht rijstroken.

Xinhua, het staatspersbureau van China, claimt dat de brug zowel met zijn gewicht als met zijn overspanning een wereldrecord in de wacht heeft gesleept. Dat zal dan wel alleen gaan over het record voor tuibruggen die op deze manier zijn geplaatst. Er zijn immers de nodige tuibruggen te vinden met een veel grotere overspanning.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.