Zelfs op schepen die voor anker liggen, kan het stroomverbruik hoog oplopen. Dankzij een nieuw type boei kan dat voortaan groene energie zijn.  

Schepen die voor de kust voor anker liggen laten hun motor draaien om randapparatuur van stroom te voorzien. Dat telt op tot drie ton CO2 per dag voor kleine schepen en tien ton per dag voor grotere schepen.

Die kosten en de bijbehorende vervuiling wil de spinout Stillstrom gaan voorkomen met een boei die stroom naar het schip leidt.


Stille kracht

Stillstrom is Deens voor ‘stille kracht’ en opgericht door scheepscontainerbedrijf Mearsk en energiebedrijf Ørsted.

Ze maken een boei die stroom van een windmolenpark of haven via een kabel naar een schip kan leiden waar het met een adapter wordt aangesloten op het stroomnetwerk.



Prototype

Het eerste prototype van de boei zal in het derde kwartaal van dit jaar worden getest met een dienstvaartuig bij een van de windmolenparken van Ørsted, aan de oostkust van het Verenigd Koninkrijk.

Ørsted onderzoekt hoe de boei moet worden ingeplugd op de windmolenparken in zee en maakt die gegevens openbaar, zodat andere windmolenbedrijven het voorbeeld kunnen volgen. De boei zal vervolgens op maat gemaakt worden voor alle schepen die van stroom gebruik willen maken.


Puzzelstukje

De komende vijf jaar moet de boei de uitstoot van schepen met 5,5 miljoen ton CO2 gaan verminderen. Ook wanneer vaartuigen op emissievrije brandstoffen over zullen gaan zoals waterstof en ammoniak, blijft Stillstrom relevant, zegt manager Sebastian Klasterer:

‘Ook dan is het efficiĂ«nter om wanneer je kunt, elektriciteit direct te gebruiken. Zo willen we een puzzelstukje zijn in de koolstofvrije toekomst.’


Tekst: Sija van den Beukel
Beeld: Stillstrom