Onderzoeksinstituut MARIN werkte de afgelopen twee maanden in het geheim aan een onderzoek naar de veerbootramp in Korea. In 2014 zonk de MV Sewol voor de kust van het land, waarbij 304 mensen omkwamen. MARIN wil erachter komen hoe het schip kon zinken.

Read this article in English

De precieze oorzaak van de ramp is tot op heden namelijk nog steeds onduidelijk. Eerder onderzoek door een Koreaans maritiem instituut concludeerde dat de scherpe bocht, zware belading en openstaande deuren in het ruim waarschijnlijk zorgden voor het snelle zinken van het schip.

Dat onderzoek wordt door de nabestaanden van slachtoffers echter gewantrouwd. Naar verluid hield de Koreaanse overheid lange tijd een onafhankelijker onderzoek tegen. Sinds kort is er een nieuwe regering en daarmee kreeg de onderzoekscommissie vrijheid om MARIN in te huren.

 

Twee modellen

Het instituut bouwde twee schaalmodellen van de veerboot. Eén ervan is natuurgetrouw uitgevoerd met alle ramen en deuren aan de binnen- en buitenkant van het schip. Deze ligt stil in het testbassin bij MARIN, onder een hoek van 45,5 graden. Hierdoor klotst het water via één opening langzaam naar binnen. Camera's in het schaalmodel helpen de onderzoekers om bij te houden hoe en hoe snel het water door het hele schip loopt. Door deuren en ramen open of juist dicht te maken hopen de onderzoekers te ontdekken wat de situatie tijdens de ramp precies was.

 

Het model waarmee wordt bekeken hoe het water het schip binnendringt


Het andere model is vijf meter lang, en is minder natuurgetrouw. Het is bedoeld voor vaarproeven; dit model vaart door een groot golfslagbassin en maakt vervolgens een scherpe bocht, precies zoals de MV Sewol dat deed. Gewichten in en op het schip verbeelden de vracht en auto's aan boord van het schip tijdens de ramp. Sensoren houden bij hoe stabiel het schip is, wanneer het omslaat en wat er vervolgens gebeurt.

 

Verantwoordelijkheid

'De twee opstellingen geven ons de mogelijkheid om in totaal 300 verschillende scenario's te onderzoeken' vertelt hoofdonderzoeker Henk van den Boom. De onderzoekers vergelijken de resultaten met de feiten over de echte ramp en brengen zo hopelijk de waarheid aan het licht. 'Voor de nabestaanden uit Korea is dat belangrijk, want hoewel de bemanning gevangenisstraffen uitzit, andere betrokkenen zijn tot nu toe vrijuit gegaan.' Het onderzoek kan helpen om te ontdekken wie er schuldig is en of de ramp voorkomen had kunnen worden.

Vanwege de mogelijk grote gevolgen en de gevoeligheid van de ramp hield MARIN het onderzoek stil. Wel kodenn de Koreaanse pers en nabestaanden de voortgang volgen. Pas afgelopen vrijdag gooide MARIN de deuren open voor Nederlandse pers, op de laatste dag van de experimenten. Nu moet het instituut de meetresultaten analyseren, om eind maart de bevindingen door te spelen naar de Koreaanse commissie. Die trekt uiteindelijk de conclusies.

Openingsbeeld: het model dat het gedrag nagaat bij het maken van een scherpe bocht. Credit: MARIN