De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) wil met een robotische kraan onbemande gasplatforms op de Noordzee gaan onderhouden. Dat is volgens het bedrijf veiliger en goedkoper dan mensen op de platforms neerzetten.


Een op afstand bestuurde kraan dient als vervanging van grote, dure hijsapparatuur die nu nog wordt gebruikt. Het is een compact wagentje met een lange stang eraan die de liftwerkzaamheden uitvoert. Ingenieurs van de NAM varen met deze zogeheten Roborg (op het vorig jaar in gebruik genomen schip de Kroonborg) naar een gasbron, rijden de kraan het boorplatform op en voeren op afstand alle werkzaamheden uit. Dat betekent dat niemand meer van de schommelende boot via een brug het platform op hoeft, waardoor een belangrijk veiligheidsrisico verdwijnt.

De NAM heeft in totaal bijna 160 putten (actief en niet-actief), die allemaal gecontroleerd en onderhouden moeten worden. Voorbeelden van de werkzaamheden zijn het vervangen van kleppen of het verwijderen van zand en zout dat onderin de put ophoopt. Normaal moest een log schip met ingebouwde kraan langsvaren, of installeerde de NAM zelfs een duur werkplatform. De Roborg weegt minder dan drie ton en neemt een oppervlak in van slechts 1 bij 2,5 m. Dankzij de voortschrijdende techniek werkt de robot echter net zo veilig en snel als een grotere kraan.

Niet autonoom

Qua technologie is de Roborg niet bijzonder geavanceerd - het feit dat er niets autonoom gaat en er nog altijd een bestuurder nodig is in de buurt doet bijna ouderwets aan in een tijd van zelfrijdende robots en kunstmatige intelligentie. Voor de gasindustrie en de NAM is autonomie echter niet interessant; zij willen vooral zo efficiënt mogelijk werken. Midden op zee zal er voorlopig altijd een persoon bij moeten zijn.
 

 

De afgelopen maanden testte NAM de robot op een nagebouwd boorplatform aan land. Binnenkort wordt Roborg op de Kroonborg geladen en zal hij werk gaan uitvoeren bij de vele putten die de NAM exploiteert op de Noordzee.

Beeld: NAM