Microsoftâs Hololens verrijkt de realiteit
De Hololens is Microsofts zet in het spel om de toegang tot de ogen gebruiker. De bril verrijkt wat in werkelijkheid is te zien met aanvullende informatie en beelden.
Deze week maakte Microsoft op zijn campus in Redmond bekend dat de Hololens, een augmented reality-bril ergens dit jaar wordt gelanceerd. Sensoren in de bril zorgen ervoor dat virtuele objecten naadloos in reële omgeving passen. Als voorbeeld liet het bedrijf het spel Minecraft zien. De gebruiker kan in zijn eigen woonkamer virtuele gebouwen neerzetten die zich voegen naar de tafel of een stoel, en vervolgens kan hij er omheen lopen alsof het allemaal echt is.
De naam Hololens is misleidend omdat die suggereert dat het apparaat een hologram produceert. Dat is niet het geval: de beelden worden in het oog geprojecteerd, net zoals dat het geval is met de Google Glass. Het beeld dat wordt geprojecteerd verschilt echter wezenlijk: het is werkelijk 3D.
Over de techniek die Microsoft daarvoor gebruikt laat het bedrijf weinig los. Er is in ieder geval een krachtige beeldprocessor nodig die in staat is om het virtuele beeld te matchen met de werkelijke omgeving, en het virtuele beeld ook real time kan aanpassen aan de kijkhoek van de gebruiker.
De bediening gaat met handgebaren die de dieptecamera in de bril registreert, een techniek die Microsoft ontwikkelde voor de Kinect spelcomputer.
Het bedrijf is nog bezig met het ontwikkelen van apps die gebruikers moeten verleiden de bril later dit jaar aan te schaffen.