Met een geslaagde lancering afgelopen nacht is de Hifire, het supersonische raketvoertuig dat het reizen nog sneller moet maken, in de volgende fase gekomen. Met deze stap komt de droom van in een paar uur van Amsterdam naar Sydney reizen weer iets dichterbij.

Het lijkt een gewone lancering zoals we er al zoveel hebben gezien. Een hoop vuur, een felle flits en een langwerpige raket kruipt de lucht in. In Zuid-Australië ging de Hifire 4 op deze bekende manier omhoog. Maar het is een bijzondere raket: als het aan de bedenkers van de University of Queensland ligt is dit de toekomst van de lucht- en ruimtevaart. Een voertuig dat met bijna 10.000 km/h door de lucht suist en via de ruimte zo snel mogelijk op zijn bestemming komt. De Hifire wordt gelanceerd met raketmotoren, en krijgt zijn uiteindelijke snelheid met scramjets, motoren die geschikt zijn voor een supersonische luchtstroom. Deze vierde versie van de Hifire moest onder andere duidelijk maken wat er voor een lancering moet gebeuren voor een succesvolle vlucht. Daarnaast testte men geavanceerde, high-tech apparatuur. Details zijn echter vaag en de universiteit vertelt weinig.

Die vaagheid komt mede door het militaire belang dat bij dit project gemoeid is. De Amerikaanse en Australische ministeries van Defensie zijn betrokken bij dit project. Zoals New Atlas opmerkt is een hypersonische raket in staat om raketschilden te omzeilen vanwege de hoge snelheid. Landen die zo’n snelle raket in hun bezit hebben zijn plotseling militair veel machtiger.

Een andere voor de hand liggende toepassing van zo’n snelle raket is transport. De vlucht naar Australië, die nu nog zo’n zestien uur duurt, kan dan in twee tot vier uur. Er wordt ook aan andere concepten gewerkt om supersonisch reizen mogelijk te maken. Zo werkt Airbus aan plannen voor een Concorde2 (lees: ‘Airbus denkt aan terugkeer Concorde’) en heeft NASA vliegtuigbouwer Lockheed Martin de opdracht gegeven een nieuw type supersonisch vliegtuig te ontwikkelen (lees: ‘NASA zet in op supersonisch vliegen’). Er is ook een heuse supersonische start-up genaamd Boom (lees: ‘Nieuw supersonisch vliegtuig onthuld’).

Of het ooit een bruikbaar vervoersmiddel wordt is echter de vraag. Supersonisch vervoer is extreem duur, kost heel veel energie, en raketvervoer vraagt voor elke vlucht veel voorbereiding. Bovendien neemt de lanceer- en landingsplek veel ruimte in beslag.  Het lijkt daarom het meest waarschijnlijk dat de Hifire gebruikt gaat worden voor de eerder genoemde defensie-doeleinden.

Beeld: University of Queensland

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.