EUREKA

Lagerwey Wind heeft een kraan ontwikkeld die een turbinemast opbouwt, terwijl hij naar boven klimt.

Windturbines worden steeds groter, zwaarder en hoger. Een logische ontwikkeling, volgens windturbinebouwer Henk Lagerweij, eigenaar van Lagerwey Wind. ‘Je kunt met minder turbines meer energie produceren.’

Probleem is wel dat de bouwkranen mee moeten groeien. Dat maakt het oprichten van grote masten duur en lastig. Ook begroeiing moet vaak wijken, en het terrein geschikt gemaakt. ‘Voor een grote en zware conventionele kraan is al snel een lang recht terrein nodig van zo’n ­3000 m². Dat is niet altijd haalbaar. De kranen zijn vaak ook te zwaar voor de ondergrond of te groot voor de toegangswegen.’

Lagerweij komt nu met een out-of-the-box-oplossing: een kraan die als een bergklimmer omhoog klimt langs een mast die hij zelf segment voor segment opricht.

 

Cilinders

Dat gaat als volgt: elke keer nadat de kraan een nieuw ­segment heeft gehesen en geplaatst, kruipt hij een stukje omhoog. Voor dat kruipen gebruikt de kraan uitschuifbare hydraulische cilinders die zich aan connectiepunten in het nieuw geplaatste segment vasthaken. Door deze cilinders vervolgens weer in te trekken klimt de kraan een stukje omhoog.

Het opbouwen begint na het plaatsen van de eerste twee torensecties. ‘De kraan wordt dan bevestigd aan de mast in opbouw en trekt zichzelf een stukje op.’ De mogelijkheden om de hoogte in te gaan zijn in principe onbeperkt. ‘De kabellengte bepaalt de limiet. Maar die kabel kun je zo lang maken als je wilt.’

De Lagerwey-kraan wordt in drie standaardtrailers vervoerd en op de bouwplaats in elkaar gezet. De kraan heeft genoeg aan 350 m² en ‘belast de grond een stuk minder’. ‘Daardoor kunnen we bouwen op plekken die nu niet of moeilijk zijn te bereiken. Er zijn dus meer windprojecten mogelijk op nieuwe locaties.’

 

Zee

Lagerweij heeft ruim anderhalf jaar op het ontwerp van de klimmende kraan gepuzzeld. In eerste instantie mikte hij op een railtje waarover de kraan als een treintje kan rijden. ‘Hoewel dat elegant is, hebben we dit afgeblazen. Het bleek veel te kostbaar.’

Lagerweij wil met zijn kraan ook de zee op. Windturbines op zee zijn een stuk groter dan die op land. ‘Daar werkt men nu nog met kranen vanaf schepen en platforms. Met een kleinere kraan heb je aanzienlijk minder van dat soort materieel nodig, waardoor de kosten dalen.’

Lagerweij heeft patent op de kraan aangevraagd. Het eerste prototype wordt waarschijnlijk begin 2017 getest.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.