Autoremmen moeten hun hitte kwijt, maar opengewerkte velgen zorgen op hoge snelheid voor flink wat luchtweerstand. Het Active Aero Wheel sluit de koelopeningen automatisch af.

De Duitse startup CompActive ontwikkelde het Active Aero Wheel als toepassing voor de actuatoren die het bedrijf maakt. Deze bestaan uit een plaatje met daarop een module.


Geheugenmetaal

In de module liggen draden van geheugenmetaal die zijn verbonden met een elektrische weerstand.

Door de draden te verwarmen, krimpen deze naar de oorspronkelijke vorm en trekken de draden het plaatje krom. Bij afkoeling zetten de draden uit en wordt het plaatje weer recht.
 


Actuatoren

De actuatoren voor het Active Aero Wheel werken niet elektrisch, maar op de hitte die de remmen van de auto bij gebruik opwekken. Daarvoor zijn de modules verwerkt in vijf plaatjes die rondom openingen in de velg afdekken.

Bij afremmen trekken de actua­toren de plaatjes krom waardoor er koelopeningen ontstaan. Koelen de remmen af, dan worden de openingen vanzelf weer afgesloten.

Aangezien ze geen stroombron nodig hebben, zijn de actuatoren eenvoudig op het ronddraaiende wiel te monteren.


Gladde velgen

Door gladde velgen ontstaat er op hogere snelheden minder luchtweerstand rondom de wielen van de auto.

Dit effect is niet verwaarloosbaar: bij een elektrische auto kan het tot enkele procenten schelen in het bereik van de auto op een volle accu.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Compactive

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.