Met een vermogen van 20 kW hebben onderzoekers van het Amerikaanse Oak Ridge National Laboratory het inductief opladen van de batterij van een elektrische auto een flinke boost gegeven.

Bij het inductief laden wordt de stroom draadloos overgedragen. De stroom in de spoel in een grondplaat wordt overgenomen door een spoel in het voertuig. De huidige generatie opladers doet dat met een vermogen van rond de 5 kW, de Amerikaanse onderzoekers hebben dat vermogen weten op te krikken tot 20 kW. De energie-overdracht gebeurt met een efficiency van 90 %.

Dit is gelukt dankzij een combinatie van zelf ontwikkelde spanningsomvormers, spoelen, voertuigelektronica en technologie die de auto-elektronica verbindt met de oplaadelektronica, aldus een persbericht van het instituut. Het hoogfrequente magneetveld dat stroom in de grondplaat opwekt is sterk gericht en bij de randen afgeschermd. Dat komt zowel de efficiency als de veiligheid ten goede.

De nieuwe generatie elektrische auto’s heeft een batterij van rond de 30 kW, goed voor een afstand van zo’n 175 km. Met de nieuwe inductie-oplader levert een uur opladen voldoende energie om  zo’n 100 km te rijden. Om het inductieladen mogelijk te maken moet het voertuig wel zijn uitgerust met een ontvangsteenheid.