Incidenten recreatieve drones toegenomen
Het aantal incidenten met recreatieve drones is fors toegenomen. Vooral vliegen nabij luchthavens blijkt een probleem. Daarnaast brachten drones schade toe aan twee daken en een auto, zo meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Tot eind mei van dit jaar zijn er met 39 meldingen al ruim twee keer meer incidenten dan de 15 in het gehele afgelopen jaar. Bijna alle meldingen werden gedaan door piloten die een drone in de buurt van hun vliegtuig zagen, aldus een bericht van de Inspectie.
Vliegvelden
Het is voor drones verboden om binnen de veiligheidszone van een luchthaven te vliegen, maar er zijn 31 gevallen waar dat dus toch gebeurde. Moderne drones zijn uitgerust met techniek die het vliegen in een veiligheidszone onmogelijk moet maken, maar die werkt niet bij alle toestellen vlekkeloos, zo bleek bij een test door dronegebruikers eerder dit jaar (‘Drones niet goed beveiligd bij luchthavens’).
Daarnaast zijn recreatieve drones gebonden aan een maximum vlieghoogte van 120 m. Inmiddels zijn de toestellen zo krachtig dat ze veel hoger kunnen. Er was zelfs een melding van een drone die op 5 km hoogte vloog.
Professionals
Ook het aantal meldingen van overtredingen door professionele dronevliegers nam toe, zij het veel minder sterk dan bij de recreatieve vliegers: 17 meldingen over de eerste vijf maanden van 2016 ten opzichte van 28 over geheel 2015. Het gaat vooral om technische mankementen waarbij het toestel neerstort of kleine vliegtuigen die de vastgelegde vliegzone van de drone binnenvliegen.
Nog nergens hebben de incidenten geleid tot persoonlijk letsel. Wel zijn er twee grotere drones door een dak gevallen, en eentje heeft een auto beschadigd.
Opleiding
In een reactie noemt Rob van Nieuwland van de vereniging van dronevliegers Darpas de professionele incidenten een weerspiegeling van de toename van het commerciële dronevliegen. Hij ziet in de rapportage wel aanleiding om meer aandacht te geven aan de opleiding van professionele vliegers. ‘Het toenemend aantal stuurfouten baart zorgen.’
De conflicten met de kleine luchtvaart leiden bij hem tot een pleidooi voor Air Traffic Management Systemen die ook het door de professionele drone gebruikte luchtruim bestrijkt.
Voor het overige noemt Van Nieuwland de hoeveelheid recreatieve incidenten niet heel erg verontrustend. ‘Op meer dan 100.000 gebruikers, waarvan sommigen volkomen onvoorbereid gaan vliegen, vallen de aantallen wel mee.’
Incidenten, vooral rond luchthavens, waren eerder dit jaar aanleiding voor de overheid om de regelgeving voor drones per 1 juli aan te scherpen (‘Strengere regels voor drones’).