Hoorcolleges werken niet voor bĂšta-onderwijs
Het klassieke hoorcollege, waarbij honderden studenten luisteren naar een docent, werkt niet voor bètaonderwijs. Toch wordt nog de helft van al het onderwijs aangeboden in de vorm van hoorcolleges. Wil je ingenieurs en bètastudenten echt stimuleren, dan moet je in kleine klassen praktijkvoorbeelden behandelen.
Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of Nebraska-Lincoln (UNL) dat vandaag verscheen. De onderzoekers gingen 25 universiteiten in de VS en Canada langs en bekeken van 700 verschillende vakken hoe het lespakket werd ingericht. Bij een groot deel van vaden de vakken werden de lessen gegeven in de vorm van een hoorcollege, ook al is die volgens onderzoeken niet effectief voor de STEM-vakken (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Kleinere klassen, gericht op de studenten in plaats van de lesstof en met meer discussie, werkt beter. Dat soort onderwijs kwam in slechts 18 %van de vakken voor.
Het UNL-onderzoek merkt op dat eerder onderzoek aantoonde dat kleinschaliger onderwijs helpt om studenten minder bang te maken voor STEM. Ook begrijpen ze de stof beter.
Delft is vooruitstrevend
Ondertussen kwam het Massachusetts Institute of Technology (MIT) met een rapport over de toekomst van ingenieursonderwijs. Dat rapport keek welke technische universiteiten wereldwijd het ‘betere onderwijs’ leveren dat de UNL beschrijft. Daarin blijkt de TU Delft één van de vier huidige koplopers te zijn.
Delft krijgt die rol als koploper doordat de universiteit zich al vroeg focuste op digitaal onderwijs en meer werkcolleges in kleine groepen. Industrieel Ontwerpen en Lucht- en Ruimtevaarttechnologie behoren tot de uitblinkers qua vernieuwend onderwijs. Daarnaast zijn studentprojecten zoals zonneauto Nuna en de fiets van het Human Power Team goede voorbeelden van praktische projecten die studenten actief interesseren in de ingenieurskunde.
Belang van ingenieurs
Op dit moment lopen vooral westerse universiteiten voor qua onderwijs. In de toekomst zal dat veranderen, en zullen volgens MIT technische universiteiten in onder andere Singapore en Chili voorlopers worden. Zij werken nu aan vernieuwingen die over een paar jaar tot wasdom zullen komen. Dat komt omdat regeringen in die landen nu veel geld en aandacht geven aan ingenieursopleidingen, omdat ze zich beseffen dat ingenieurs de problemen van de toekomst moeten oplossen.
Beeld: Nikolayhg