Vandaag testen ruim vijftig auto's de mogelijkheden van platooning, waarbij auto's vlak achter elkaar in een treintje rijden. Verzekeraar Aon wil kijken of de veiligheid op de weg hiermee toeneemt.

De rit gaat van Amsterdam naar het Gelderse Beesd, over de A2. De auto's komen van bekende merken als Ford en Mercedes en zijn op dit moment al te koop – de technologie die erin zit is dus niet experimenteel of futuristisch.

Dat is het platoonen zelf wel: wetgevers hebben nog niet genoeg vertrouwen in technieken als adaptive cruise control, lane keeping assist en blind spot om de auto's dicht op elkaar te laten rijden. Daarom is het officieel nog niet toegestaan op de openbare weg.

Proeftuin

Omdat Nederland een soort proeftuin is voor nieuwe autotechnologie en autonoom rijden, vindt er regelmatig dit soort tests plaats. Zo zullen er 6 april ook verschillende platoons van vrachtwagens arriveren in Rotterdam, afkomstig uit zes Europese hoofdsteden.

Aon en de deelnemende autofabrikanten hebben het volste vertrouwen in een succesvol verloop van de test. Veiligheidshalve zijn de treintjes maximaal zes auto's lang, om grote ongelukken te voorkomen.

Deze test op de openbare weg volgt op een proef in Lelystad, bij de Rijksdienst voor de Weg. Daar reed een trein van dertien auto's zonder problemen over de testbaan.

Platooning kan het brandstofverbruik beperken, doordat auto's in elkaars slipstream rijden. Ook zou het de wegveiligheid vergroten, omdat met elkaar communicerende auto's minder snel op elkaar botsen.

Lead image: Wikimedia Commons