Google maakt hondenpizza
Wie heeft er trek in een hondenpizza? Google gaf onlangs beelden vrij van de bijzondere effecten van hun beeldherkenningssoftware. De kunstmatige intelligentie herkent rare combinaties van dieren in alle voorwerpen, met een hallucinogeen effect tot gevolg.
De techniek werd ondanks deels uit de doeken gedaan door drie softwareontwikkelaars, op het onderzoeksblog van Google. De ontwikkelaars gebruiken een beeldalgoritme dat uit verschillende lagen bestaat. De computer analyseert in elke laag een door de onderzoekers geüploade afbeelding met net wat meer detail en bepaalt wat die afbeelding wel en niet kan voorstellen. Aan het eind herkent het programma wat er op de foto staat, waarop het gerelateerde afbeeldingen kan laten zien.
Door dit analyseproces op verschillende momenten af te breken en te kijken hoe de computer de foto op dat moment ziet, ontstaat een kijkje in het digitale brein. Een verrassend kunstzinnig kijkje, zo blijkt uit verschillende beelden die de ontwikkelaars op hun blog plaatsten. Daarin waren in een wolkenlucht al dieren te zien op onverwachte plekken. Natuurlijk ging het internet aan de haal met de technieken van de ontwikkelaars, en al snel verscheen het filmpje hierboven: een reclame voor Amerikaanse pizzaketen Papa John's, door de dierenherkennende mangel van Google's AI gehaald. De maker gebruikte hiervoor de door Google vrijgegeven Deep Dream-software.
De hondachtige schimmen in het beeld ontstaan doordat de beeldherkenning aan het begin een vlaagje hond herkent. Normaal gesproken zou een diepere analyse die hond weer wegfilteren, maar omdat het proces wordt afgebroken en herstart, met het beeld zoals het om het moment van afbreken herkent is, zal het algoritme de hond juist steeds scherper in beeld nemen. Na een paar keer herhalen zit het hele beeld vol met rare hybrides van dieren; in het geval van de pizza komen onder andere honden en zwijnachtigen langs.