Google Glass maakt comeback
Google Glass, het augmented-reality-brilletje dat we nog kennen uit 2012, maakt nu een comeback in het bedrijfsleven onder de naam Glass Enterprise Edition. Bij uiteenlopende beroepen kan het handig zijn om informatie te bekijken terwijl je je handen vrij hebt.
Weet u het nog, de introductie van de Google Glass in 2012? Onder ingenieurs en andere techniekliefhebbers maakte het ding grote indruk. Voor het eerst was er een apparaatje waarmee je toegang had tot informatie, doordat het kleurenbeelden in je oog projecteerde. Het was je reinste sciencefiction.
Maar Google Glass bleek een commerciële flop. De technologie was nog niet ver genoeg en het gebruik van het brilletje bleek verre van comfortabel. Google verkocht weinig brillen en slechts een enkeling in Silicon Valley werd in de begindagen met het brilletje op gezien.
Bril voor bedrijven
Verrassend dus dat Google-moederbedrijf Alphabet nu met een vervolg komt. Met Glass Enterprise Edition brengt het megabedrijf een bril op de markt die is bedoeld voor bedrijven. Maar dit is ook weer niet zó verrassend, want het blijft natuurlijk in de basis een goed idee om tekst, beelden of zelfs video direct op je netvlies te projecteren.
In een werkomgeving zijn er tal van voorbeelden te bedenken waar de bril het werk efficiënter maakt. Denk aan monteurs die complex onderhoud doen (vliegtuigmotoren!), medewerkers die bij logistiekbedrijven de bestellingen verzamelen of artsen die dankzij een AR-bril tegelijk toegang hebben tot het digitale dossier van de patiënt, maar die patiënt intussen kunnen blijven aankijken. In een blogpost beschrijft projectleider Jay Kothari van Glass een paar praktijkvoorbeelden.
Update
Alphabet heeft de Glass ook een technische update gegeven. De bril is lichter dan zijn voorganger en past zowel op een gewone bril als op een veiligheidsbril. Aan boord van het apparaatje zit een krachtiger processor, wifi en een batterij die het acht uur volhoudt.
Met de bril richt Google zich trouwens op dezelfde doelgroep als Microsoft met zijn HoloLens, die we vorig jaar uittestten (lees: ‘HoloLens voegt hologrammen toe aan de werkelijkheid’). Het besluit om met de Glass niet meer te mikken op consumenten maar vooral op het bedrijfsleven, stamt overigens al uit 2015. Verschillende bedrijven werkten dan ook al met de Glass.