uit het magazine

Aanvankelijk lachten ze er nog om. Inmiddels hebben alle zichzelf respecterende merken een stekkerauto in het assortiment. Ze moeten wel, gelet op het succes van Tesla en het naderende einde van ‘fossiel’. Maar hoe vernieuwend is Musks auto eigenlijk? Is het niet tijd voor écht andere vervoersconcepten?

Op YouTube is te zien hoe een jonge, glunderende Elon Musk een McLaren F1 thuis krijgt afgeleverd. Deze sportwagen geldt nog steeds als de ne plus ultra onder liefhebbers, maar hij lust wel een aardige slok benzine.
 


De waarde van de F1 is inmiddels tot astronomische hoogte gestegen. De aanschaf tekent deze tech­ondernemer. Gevoel voor waarde, gevoel voor eigenwaarde.


Cybertruck

Maar met behoud van onze planeet heeft het niet veel te maken. Integendeel. Als het aan Musk ligt, is zelfs het verkassen naar Mars nog een optie, mochten we er hier op aarde een potje van blijven maken. 

Met zijn aanprijzing van de laatste Tesla, de bijna drie ton wegende Cybertruck, laat Musk doorschemeren dat zero-emissie en milieuoverwegingen voor hem geen doorslaggevende rol spelen.

Want hoe hoger het voertuig­gewicht, des te meer kilowattuur er immers moet worden ‘getankt’. En het grootste deel van de elektriciteit in de wereld wordt nog steeds met fossiele brandstoffen opgewekt. 


Einde der tijden

Zelfs in de apocalyps ziet Musk marketingkansen, zo maakt hij duidelijk in een filmpje waarin hij met autoliefhebber en voormalig talkshowhost Jay Leno door een tunnel rijdt die is gegraven door Musks The Boring Company.

Is het einde der tijden eenmaal aangebroken, zegt Musk vergenoegd tegen Leno, dan is het toch handig dat de Cybertruck van een kogelwerende ­carrosserie is voorzien.
 


Opladen

Hij vergeet er wel bij te zeggen dat het elektriciteitsnet niet zal werken als de wereld vergaat, zodat opladen lastig is. Veel mensen in Tesla’s oorspronkelijke thuisstaat Californië hebben inmiddels ondervonden dat hun zonnepanelen geen zonlicht krijgen bij de bijna apocalyptisch aandoende bosbranden van de afgelopen jaren.

Geen power is onhandig als je er snel vandoor moet. Off the grid-laden? Als de batterij leeg is, kun je het wel vergeten.


Elon Musk en Steve Jobs

Tegelijkertijd is er ook veel te zeggen vóór het fenomeen Musk. Eén van de intrigerendste vragen is: hoe zou de automobielsector – let wel ’s werelds grootste consumenten­industrie – er voor staan als Musk zich er niet mee had bemoeid?

Diezelfde vraag wordt vaak gesteld ten aanzien van de telecomsector. Was de smartphone er gekomen als Steve Jobs zich er niet hard voor had gemaakt?

Ik denk dat in beide gevallen het antwoord ‘nee’ is, in ieder geval was het niet zo snel gegaan als nu. 

 

VERDER LEZEN?

Elon Musk Ingenieur coverHet volledige verhaal vind je in het junummer van De Ingenieur, volledig gewijd aan Elon Musk. Koop de digitale versie voor € 7,50, of neem - met een flinke korting van 25 % - een digitaal jaarabonnement van twaalf nummers voor € 69,-.

Tekst: Ralph Panhuyzen, denker en schrijver over mobiliteit
Foto: Tesla

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.